Olet ehkä joskus kuullut Google Analyticsistä. Google Analytics on palvelu, jonka avulla verkkosivuston liikennettä voi seurata. Kaiken lisäksi se on ilmainen, joten se kannattaa laittaa omille sivuille. Alla olevalla videolla käymme läpi, miten lisätä Google Analytics seuranta omalle WordPress-sivustolle. Jotta seurannan saa käyntiin Google Analytics palvelusta pitää hakea oma seurantakoodi. Tämä edellyttää Google-tunnusta. Jos tunnusta ei ole, se pitää luoda ennen kuin koodin voi saada. Tämän jälkeen koodin voi lisätä omille sivuille. Käytämme seurantakoodin lisäykseen Google Analytics for WordPress lisäosaa.

Kun lisäät uuden koodin sivuillesi, seurantatiedon näkymisessä Google Analytics palvelussa saattaa mennä päivä tai pari. Ei siis kannata huolestua, jos muutaman tunnin jälkeen koodin lisäyksestä mitään tietoa ei raporteilla ole vielä saatavilla.

Videon käsikirjoitus

Tervetuloa WordPress-oppaan pariin. Tällä kertaa käymme läpi, kuinka asentaa Google Analytics omille WordPress sivuille. Google Analytics on ilmainen seurantatyökalu, joka kannattaa ottaa käyttöön aina sivuilla, koska se on ilmainen.

Käytämme Analyticsin lisäykseen Google Analytics for WordPress -lisäosaa. Ennen lisäosan asennusta ja konfigurointia, tarvitsemme kuitenkin Google Analytics -koodin. Koodin hakeminen onnistuu Googlen Analytics palvelusta osoitteessa google.com/analytics. Koodin saaminen edellyttää Google-tunnuksen käyttöä.

Jos Google-tunnusta ei löydy, sen voi luoda painamalla Luo tili -nappia. Tämän jälkeen kun painaa vielä Kirjautumisnappia, pääsee rekisteröintilomakkeelle, jolla tunnuksen luonti onnistuu. Google-tunnus ei kosketa vain Analytics palvelua, vaan sillä pääsee kirjautumaan myös kaikkiin muihin Googlen palveluihin.

Koska minulla on jo Google-tunnus, en suorita rekisteröintiä tällä videolla vaan kirjaudun seuraavaksi sisään.

Kuten näkyy, tililläni on jo WP-Oppaan Google Analytics otettu käyttöön. Uuden Analytics koodin luontia varten pitää tehdä ensin tili. Tämä onnistuu Järjestelmänvalvoja osion Tili kohdasta, kun painaa Luo uusi tili.

Seurantamenetelmäksi kannattaa valita Universal Analytics. Lomakkeeseen tulisi täyttää oman sivuston tiedot.

Lomakkeen tiedot voi lähettää painamalla Hanki seurantatunnus. Tämän jälkeen pitää vielä hyväksyä Googlen käyttöehtosopimus. Tämän jälkeen ruudulle tuleekin seurantakoodi. Tarvitsemme itse asiassa seurantakoodista ainoastaan UA-tunnuksen.

Asennetaan seuraavaksi Google Analytics for WordPress -lisäosa WordPressiin.

Lisäosan asennus tapahtuu kuten yleensä Lisäosien Lisää uusi osiosta.

Lisäosan käyttöönoton jälkeen ylläpidossa alkaa näkyä herja, joka kertoo ettei Google Analytics ole aktiivinen. Linkkiä klikatessa pääsemme lisäosan asetuksiin.

Asetuksissa klikkaamme ensin Manually enter your UA code vaihtoehtoa. Tämän jälkeen syötämme jo ilmestyvään kenttään aiemmin talteen ottamamme UA-koodin. Tämän jälkeen tallennamme asetukset. Nyt Google Analytics on sivuilla käytössä.

Show advanced settings kohdasta saa näkyviin paljon lisäasetuksia. Lisäasetukset kannattaa käydä läpi, mutta niihin ei ole pakko tehdä mitään muutoksia. Lisäasetuksista pystyy esimerkiksi määrittelemään sen seurataanko sisäänkirjautuneita käyttäjiä ollenkaan.

Asetuksien vaihtaminen myöhemmin on myös mahdollista klikkaamalla Asetuksien alta Google Analytics.

Varmistetaan vielä, että seurantakoodi on varmasti sivuilla. Kirjaudutaan ylläpidosta pois ja mennään julkiselle puolelle. Seuraavaksi avataan sivun lähdekoodi näkymä. Google Chrome tai Mozilla Firefox selaimella tämä onnistuu pikanäppäinyhdistelmällä Control + U. Kun tarkastelemme koodia, huomaamme heti, että koodissa näkyy syöttämämme UA-koodi.

Seurantatietoa voi tarkastella Google Analytics palvelun raporteilla. Kannattaa huomioida, että ensimmäisen tiedon näkymisessä raporteilla saattaa joskus mennä päivä tai pari.

Kirjoittaja Niko Vittaniemi

Hei, Olen Niko Vittaniemi. Olen WP-oppaan ylläpitäjä, WPWoofin perustaja ja puuhamies täällä valoisassa nörttiluolassa Keminmaassa. Myyntivetoiset WordPress ja WooCommerce sivustot ovat lähellä sydäntäni Jos koet, että voin auttaa sinua, yhteystietoni löydät kotisivuiltani.

Keskustele ja kysy

  • Jami sanoo:

    Hei, kiitos artikkelista. Vähän sekavalta vaikuttaa tuo google tagien asentaminen. Jos olet asentanut google analytics tagin tuon Monster pluginin kautta ja myöhemmin otat käyttöön google tag managerin niin pitääkö tuo vanha tagi poistaa ennen tag managerin käyttöön ottoa ? onko päällekkäisistä asennuksista ylipäätään haittaa ? Kiitos tiedosta jo etukäteen !

    • Timo Leiniö sanoo:

      Kyllä se yleensä kannattaa poistaa. Monesti se google analytics laitetaan sinne google tag manageriin ja sitten managerin skripti sivustolle. Tag managerin lisäämiseen voi käyttää https://wordpress.org/plugins/duracelltomi-google-tag-manager/ lisäosaa. Tämän jälkeen et enää tämän artikkelin lisäosaa tarvitse sivustollasi.

      • Jami sanoo:

        Hei,
        Kiitos vastauksesta, juuri tuo lisäosa on itselläni käytössä. Jos vanhan tagin poistaa niin miten käy sen keräämälle datalle ? saako sen säilymään jotenkin vai poistuuko se poistamisen myötä ?

      • Timo Leiniö sanoo:

        Jo kerätty data ei Analyticsista poistu, ellet poista sieltä sitä erikseen.

  • Jami sanoo:

    Hei,

    saako tuohon lisäosan ilmaisversioon liitettyä useampaa verkko-ominaisuutta ? esim päädomainen ja aladomainin (sama UA numero mutta -loppuliite eri.)
    Kiitos informatiivisesta sivustosta !

  • Sonja sanoo:

    Hei saako Analyticsin asennettua wordpress.com blogiin, jos päivittää premium versioon, joka maksaa 80 euroa vuodessa? Käsittääkseni ilmaiseen versioon ei ainakaan saa tätä.

Lisää uusi kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *