Kuinka suomennat lisäosan tai teeman?

WordPressiin löytyy kymmeniätuhansia lisäosia ja teemoja. Suurin osa näistä kehitetään muualla kuin Suomessa, joten monesti niihin ei löydy oletuksena suomenkielistä käännöstä. Jotta esimerkiksi teemaa voi käyttää suomenkielisellä sivustolla, se olisi kuitenkin yleensä hyvä kääntää. Tällä kertaa käymme läpi, miten teeman tai lisäosan voi kääntää omalle kielelle niin lisäosan avulla kuin manuaalisesti toisella ohjelmalla.

Lue lisää

Näin asetat Consent Mode V2:sen toimintaan Complianz ja PYS

Consent Mode V2:sta on ollut kovasti porinaa viimeaikoina! Lyhkäisyyksissään uusiin vaatimuksiin kuuluu se että sivustosi / verkkokauppasi tulee oletuksena toimittaa tietoa ihmisen hyväksynnästä tai hylkäyksestä tietyssä teknisessä muodossa.

Lue lisää

Kuinka luot uudelleenohjauksia WordPressissä?

Uudelleenohjauksia tarvitaan lähes sivuilla kuin sivuilla. Syitä uudelleenohjauksien tekemiseen voi olla vaikka kuinka monta. Yleisiä syitä ovat esimerkiksi vanhojen osoitteiden uudelleenohjaus uuteen osoitteeseen tai kumppanilinkkien muuttaminen käyttäjäystävällisempään muotoon. WordPress ei kuitenkaan tarjoa oletuksena tapaa tehdä uudelleenohjauksia.

Lue lisää

WooCommercen alennuskoodi suoraan linkistä toimivaksi

Alennuskoodit on eräs todella hyvä tapa tuoda esiin erilaisia kampanjoita. Mutta todistetusti on myös ihmisiä jotka saattavat kirjoittaa koodin myös väärin. Mitä enemmän porukkaa sähköpostilistoilla on niin sitä todennäköisempää on että osa ostajista kokee hankalana muistaa tai kirjoittaa kyseistä alennuskoodia.

Lue lisää

Parhaat WordPress teemat suositusten perusteella

Erilaisia WordPress teemoja on kirjoitushetkellä saatavilla ilmaiseksi 11 099 kappaletta. Premium teemojen puolelta löytyy myös parisen tuhatta lisää teema vaihtoehtoa millä sivuston tai verkkokaupan saa alkuun kivasti.

Teemoista riippuen myös toiminnallisuudet voivat erota suurestikkin toisesta teemasta. Esim. WooCommercen suosittelema ilmainen Storefront teema on ”ok” todella peruslaatuiseen kauppaan mutta valtaosa tarpeellisista toiminnallisuuksista on maksumuurin takana.

Lue lisää

Konversio-optimointi – Microsoft Clarityn avulla

Tällä kertaa käymme läpi ilmaisen työkalun nimeltään Microsoft Clarity. Microsoft Clarity on korvaamaton apu tehdessä konversio-optimointia. Sen avulla voit helposti ja nopeasti alkaa parantamaan sivujesi tai verkkokaupan käyttökokemusta, joka omalta osaltaan taas vaikuttaa konversion parantumiseen.

Kun tiedät miten ihmiset käyttävät ja näkevät sinun sivustosi / verkkokauppasi voit tehdä parempia oikeaan dataan perustuvia päätöksiä kehittämisen suhteen. Parempi datalla kuin mutulla!

Lue lisää

Webhotelli kokemuksia – Paras webhotelli suositusten perusteella

Termos! Hyvä webhotelli on yksi tärkeimmistä asioista, kun lähdetään eteenpäin WordPressin kanssa. Keskustelua tästä aiheesta käydään WPWoofin ryhmässä kymmeniä ja taas kymmeniä kertoja vuodessa. Käsittelimme toisessa artikkelissa, ”Mitä eri WordPress-hosting vaihtoehtoja on”, erilaisia WordPress-alustoja, joista yksi on webhotellipohjainen asennus. Jos et tiedä mitä webhotellivaihtoehtoja ylipäänsä on olemassa, niin kannattaa lukea kyseinen artikkeli läpi.

Lue lisää

Suosituin tapa rakentaa WordPress sivustoja (Page Builder, Gutenberg yms.)

WordPressin ominaisuuksia on kautta aikojen pystynyt laajentamaan ja tehostamaan käyttämällä ns. sivurakentajia (page buildereita), joiden avulla sivustojen muokkaaminen on muuttunut käyttäjäystävällisemmäksi sekä kehittäjille että sivuston ylläpitäjille.

Lue lisää

Näin osallistut WordPress lisäosien ja teemojen kääntämiseen

WordPress lisäosien ja teemojen kääntämiseen on parikin tietä. Tapa yksi ja se yleisempi on tehdä käännökset saataville vain omalle sivustollesi tästä lisää ”Kuinka suomennat lisäosan tai teeman?” -artikkelissa. Toinen tapa on tehdä käännökset saataviksi kaikille mitä käsittelemme tässä artikkelissa.

Lue lisää

Näin parannat WordPress-sivustosi hakukonenäkyvyyttä

Olen saanut useita toiveita siitä, että käsittelisin WordPressiin liittyvää hakukoneoptimointia, joten tässäpä sitä tulee. Hakukoneoptimointi on parhaimmillaan todella monimutkaista ja siihen vaikuttaa todella iso määrä asioita. On vaikeaa tietää, kuinka hakukoneiden algoritmit tarkalleen toimivat. Tällä kertaa käymme läpi perusasioita, jotka olisi hyvä ottaa huomioon jokaisessa verkkosivustossa. Suurin osa ohjeista pätee yhtä lailla muihinkin kuin vain WordPressillä tehtyihin sivustoihin.

Lue lisää

WooCommerce Omnibus-direktiivi – Hintahistoria tuotteisiin

Omnibus direktiivin osalta suurin asia verkkokaupan toimintaan on se, että tuotteille pitää tehdä hintahistoria ominaisuus jossa 30 päivän alin hinta tallennetaan itsessään tuotteeseen ja se esitetään tuotteissa jos kyseinen tuote on alennuksessa. esim. jos tänään asetetaan kyseinen tuote -10€ kahdeksi päiväksi ja uusi alennus tulee kahden viikon päästä jonka alennus on vain -5€. Tulee kyseisessä tuotteessa näkyä myös tuo aikaisempi -10€ alin hinta viimeisen 30 päivän aikana.

Lue lisää

Kaupan huomautuspalkin käyttäminen – WooCommerce

Artikkelin kirjoitushetkellä aletaan olemaan lähellä joulun välipäiviä ja monet verkkokaupat pitävät välipäivät lomaa. Näin ollen on herännyt kyselyitä monesta suunnasta ilmoituspalkin käyttämiseen verkkokaupassa, jossa voitaisiin asiakkaille ilmoittaa erikoisaukioloajoista ja lomista. Se on WooCommercen kanssa toimiessa helppoa hoitaa!

Lue lisää