Omnibus direktiivin osalta suurin asia verkkokaupan toimintaan on se, että tuotteille pitää tehdä hintahistoria ominaisuus jossa 30 päivän alin hinta tallennetaan itsessään tuotteeseen ja se esitetään tuotteissa jos kyseinen tuote on alennuksessa. esim. jos tänään asetetaan kyseinen tuote -10€ kahdeksi päiväksi ja uusi alennus tulee kahden viikon päästä jonka alennus on vain -5€. Tulee kyseisessä tuotteessa näkyä myös tuo aikaisempi -10€ alin hinta viimeisen 30 päivän aikana.

Aiheeseen liittyvät lakipykälät

Lähde: Euroopan Unioni – eur-lex.europa.eu
Lähde: Finlex – Kuluttajansuojalaki

Lisätietoa aiheesta löytyy myös kilpailu- ja kuluttajaviraston sivustoilla: https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tietoa-ja-ohjeita-yrityksille/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/alennus-ja-edullisuusilmaisut-markkinoinnissa/ – Hox. Kyseinen artikkeli kannattaa käydä läpi koska tämä vaikuttaa myös kivijalkaliikkeen mainoksiin esim. lehdissä.

Näin saat 30 päivän hintahistorian kuntoon omaan WooCommerce verkkokauppaasi

Videossa käytetty lisäosa:

Lisähuomiot alennustyökaluista (Pääosin Woo Discount Rules for WooCommerce koska se on tosi käytetty)

Kyseinen lisäosa ja muut samankaltaiset vaativat, että muutokset hintoihin oikeasti tehdään hintoihin. Joten esim. Woo Discount Rules for WooCommerce kaltaiset lisäosat eivät välttämättä tule toimimaan tämän lisäosan kanssa yhteen, jos teet ns. normaaleja alennuksia tuotteeseen kyseisen lisäosan avulla.

Eli jos kyseessä on normaali alennus kannattaa käyttää ihan WooCommerceen sisäänrakennettua alennus ominaisuutta. Woo Discount Rules for WooCommercella voi kuitenkin ihan hyvin tehdä mm. ”Kaksi yhden hinnalla” tai ”Alennuskoodi” kampanjoita kuten ennenkin. Tästä alempana vielä lisää.

Ti­lan­teet, joi­ta alim­man hin­nan il­moit­ta­mis­vel­vol­li­suus ei kos­ke

Paljousalennuksia, kuten ”kaksi yhden hinnalla”.

Tarjouksia, joissa tietyn tavaran ostajalle luvataan toinen tavara kaupan päälle, kuten ”nojatuolin ostajalle rahi ilmaiseksi” tai ”osta lasit, saat kehykset kaupan päälle”.

Tarjotaan kohdennettua mahdollisuutta saada alennusta jostakin tietystä tavarasta, tavararyhmästä tai koko valikoimasta, esimerkiksi alennuskoodilla. Tällaisten alennusten pitää olla kohdennettuja ja rajattuja tietylle kuluttajalle tai kuluttajaryhmälle, kuten esimerkiksi vaikuttajamarkkinoinnissa jaettavat alennuskoodit.

Kyse ei ole rajatulle tietylle kuluttajaryhmälle kohdennetusta alennuksesta, jos (alennusta tarjotaan näkyvästi myös kaikille muille kuin kanta-asiakkaille) tai (kuluttajan liittyminen kanta-asiakkaaksi on tehtävissä helposti ja nopeasti sekä alennukset ovat heti saatavissa.)

Lähde ja lisätietoa: kkv – Mitä tilanteita hinnan ilmoittamisvelvollisuus ei koske

Kirjoittaja Niko Vittaniemi

Hei, Olen Niko Vittaniemi. Olen WP-oppaan ylläpitäjä, WPWoofin perustaja ja puuhamies täällä valoisassa nörttiluolassa Keminmaassa. Myyntivetoiset WordPress ja WooCommerce sivustot ovat lähellä sydäntäni Jos koet, että voin auttaa sinua, yhteystietoni löydät kotisivuiltani.

Lisää uusi kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *