Kustannusten kanssa painiminen on jokaisen yrittäjän riippakivi – samoin kuin se, millä hinnalla aikaansa tai tuotettaan myy. Tässä artikkelissa koetan avata yhdenlaisen tapauksen kulurakennetta.

Suosittelen lukemaan artikkelin loppuun saakka ennen kuin hylkää listan järjettömänä tai pitää aikoja epärealistisina. Perustelen lopuksi arviotani. Myös joidenkin listan kohtien yhteydessä on perusteluja.

Listassa esimerkiksi [10 – 60] tarkoittaa, että tehtävään kuluu kymmenestä minuutista tuntiin.

1. Asiakkaan tarpeiden kartoitus

  • [5 – 30]PDF tarpeen vai ei, jos on niin vaikuttaa paljon pluginiin joka vaikuttaa paljon kaikkeen alla
  • [5 – 30]Hallinta WP-backendissä tarpeen vai ei, ts. selkeä vain korteille dedikoitu ja/tai kuponkisysteemiin integroitu
  • [5 – 30]Mikä ALV, vai ALV0 jos ei tiedä mitä tullaan ostamaan ja eri ALV palveluja/tuotteita
  • [5 – 30]Pitääkö voida ostaa useita lahjakortteja kerralla
  • [5 – 30]Pitääkö voida lunastaa lahjakortteja myös kivijalan kassalla
  • [10 – 30]Pluginin valinta, asiakas ostaa lisenssin ja forwardaa väärän emailin tekijälle
  • [0 – 10]Asian puiminen, asiakas lähettää oikean emailin tekijälle
  • [20 – 120]Kun valmis, asiakkaalle käytön opettaminen (sis. kysymyksiin vastailua parin päivän sisällä)

2. Creative / UX+Visu

  • [5 – 30]Kortin myyntiteksti/otsikko kortin tuotesivulle
  • [15 – 90]Mahd. ”uutuus”-tyylinen nosto jonnekin kauppaan
  • [30 – 60]Lahjakorttituotteen lomakkeen brändäys sivuston tyylin mukaan
  • [5 – 60]Lahjakorttituotteen tuotekuvan teko, harvoin asiakkaalla on
  • [10 – 120]Jos PDF, sen templaten brändäys ja modaus jos mahdollista ja tarpeen
  • [20 – 180]Lahjakorttisähköpostien templatebrändäys (Email-safe HTML = 💣). Ostajalle kopio, vastaanottalle lahja-email

3. Teknistä tekemistä

  • [5 – 60]Vain lahjakortteja sisältävä ostoskori täytyy tyypillisesti päätyä ilmaisen toimituksen piiriin, tämän varmistaminen voi viedä hetken riippuen verkkokaupan tekotavasta toimituksiin liittyen.
  • [60 – 180]Monessa vaiheessa testaaminen / yleensä ilmeentyvien paikallisten pienten ja suurempien ongelmien ratkaisu, tilannekohtaisesti esim Google / StackOverflow / WP Dev resourcet
  • [5 – 30]Tuotteen julkaiseminen ja testiostot
  • [5 – 10]Mahd. valikkoon oma esine lahjakorteille

Mitä kummaa, näin isoja eroja?

Näin saadaan projektin kokonaisajankäytön haarukaksi 240-1190 minuuttia, eli neljästä tunnista 20 minuutista aina 21 tuntiin 50 minuuttiin. Eli aivan unelmatapauksessa neljä tuntia, kun asiat tekee brändäten ja testaten, asiakkaan tarpeet kartoittaen sekä käytön opettaen – kaikki meni nappiin. 22 tuntia, eli tämän listan toisessa ääripäässä, haasteita on ollut paljon.

Näiden lisäksi on toki yksityiskohtia, jota unohdin listasta. Mikäli keksit sellaisen, laita kommenttia alle – lisään listaan ja päivitän lukemat läpi artikkelin!

Ajat voivat vaikuttaa pitkiltä, mutta yleensä asiakas ei ole miettinyt moniakaan näistä asioista valmiiksi mutta haluaa kuitenkin toteutuksen heti. Siten jokaista asiaa on puitava. Minimiajat ovat viisi minuuttia, koska keskimäärin kaikkeen selvään etäkommunikointiin kuluu x+5min aikaa. Sitä ei tule huomanneeksi helposti, mutta aivan simppelin asian selväksi teko asiakkaan kanssa voi viedä puoli tuntia aikaa ja useita emaileja. Se ei ole kenenkään vika, vaan inhimillistä, huom.

Hieman avaten kuluja isommassa mittakaavassa

Tämän artikkelin esimerkki on sellainen, johon suurin osa Suomenkin verkkokauppiaista on luultavasti tottunut. Jos taas asialla on iso ketju ja kehittäjänä maineikas toimisto – rolloutin on sujuttava 100% hyvin ja kaikki koodi on optimia ja jokainen asia ajateltu komiteassa – aivan iisisti menee 300 työtuntia – vaikka toteutus olisi lopulta toiminnallisuuksiltaan, graafiselta laadultaan ja käyttäjäkokemuksena sama kuin yllä on kuvattu.

Tämä johtuu siitä, että panokset ovat kovat: Jos lahjakorttituotteen konversio on vaikkapa 1,2% lahjakortin tuotesivulle laskeutuessa TAI se on 1,8%, tekee se valtavan eron pian.

Jos esim. 1,2% konversiolla myynti on 100 000 € vuodessa, niin 1,8%:lla se olisi jo 40% suurempi (koska 1,2:n ja 1,8:n prosentuaalinen ero on 40%) eli 140 000 €.

Tämä paremmuus jatkuu tulevaisuuteen. Jos lahjakorttituote tuottaa 1,2% landing-konversiolla 500 000 € myyntiä, niin tällä 40% erolla parempikonversioinen toteutus tuottaa myyntiä 700 000 €, eli 200 000 € enemmän. Jos tuo 300h toimistolta lahjakorttituotteeseen maksoi 100 €/h, oli lahjakortin luonti ja lanseeraus hinnaltaan 30 000 € – investointi, siis. Eiköhän tuolla myynnin lisääntymisellä useimmiten jo mennä firman tuloksessa plussalle investoinnin hintaan nähden.

Ymmärrystä laajalta alueelta

Tässä artikkelissa kuvitteellisen yksityisyrittäjämme työ ei toki ole suoraan vertailukelpoinen corp-toteutukseen, caset ovat niin vahvasti erilaiset. Uskon kuitenkin, että tämä ison puljun näkökulma lisää ymmärrystä asioiden kulurakenteeseen – uuden lisäämisen on perustuttava odotukseen tuloksen paranemisesta. Jos tuloksen paraneminen on odotettavissa saa investointikin olla iso.

Esim. WooCommercessa voi toki kauppias itsekin asentaa lahjakorttipluginin ja tehdä ne asetukset, jotka löytää ja jotka ymmärtää. Sitten myymään – sanotaan 0,8% konversiolla. Jospa se olisikin 1,6% ammattilaisen tekemänä – se on 100% ero. Jos möit lahjakortteja 1 200 €:lla, ammattisuoritus olisi tuonut 2 400 €. Jos myyt niitä 4 800 €:lla, 100% paremmalla konversiolla olisi myynti ollut 9 600 €.

Toki voi olla että verkkokauppias itse luo aivan hyvin konvertoivan lahjakorttituotteen – EN sano, ettäkö mitään ei saisi tai voisi tehdä itse! Olemmehan tässäkin blogissa lähinnä WooCommercen parissa, joka on toki omaa tekemistä eniten mahdollistava verkkokauppa-alusta.

Palvelujen hinnoittelu ja eri projektiaiheiden toteutuva ajankäyttö on alati kehittyvä ja muuttuva asia. Näitä juttuja miettivät niin asiakkaat kuin tekijätkin. Yhdistävä tekijä, hyvä juttu! ✅

HUOM! Kaikki tässä artikkelissa oleva on hyvin yksinkertaistettua laskentaa. Tätä ei kannata käyttää suoraan perusteena tehdä niin tai näin. Laske huolella ja realistisesti kaikki merkittävät asiat.

Kirjoittaja Jaakko Pöntinen

Yrittäjä for life. Välillä onnistuen, välillä epäonnistuen. En etsi loputtomiin vihreintä ruohoa vaan rakennan hyviä kokonaisuuksia monissa viitekehyksissä.

Lisää uusi kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.