WordPress tarjoaa artikkelien ryhmittelyyn kaksi vaihtoehtoa. Nämä ovat kategoriat ja avainsanat. Kategorioiden ja avainsanojen tarkoitus on jäsentää tietoa niin, että se on helposti löydettävissä muutenkin kuin vain aikajärjestyksessä. Käymme tässä artikkelissa läpi, miten kategoriat ja avainsanat eroavat toisistaan ja miten niitä tulisi käyttää.

Historiaa

Kategoriat ovat olleet WordPressissä alusta asti mukana. Kategorioiden kanssa tietoa pystyi jo alussa hyvin jäsentelemään, mutta ajan saatossa kuitenkin havaittiin, että ajoittain yksittäiselle artikkelille saattoi tulla paljon kategorioita. Tämän lisäksi kategorioiden yhteismäärä kasvoi niin, että niiden ylläpidosta saattoi tulla hankalaa. Iso lista kategorioita artikkelin yhteydessä ei näytä myöskään erityisen hyvältä. Tämän asian ratkaisemiseksi WordPressiin lisättiin versiossa 2.5 avainsanat.

Erot

Kategorioiden kanssa artikkelit pystyy ryhmittelemään laajalla tasolla. Tarkoitus on kategorisoida artikkelit niin, että niiden avulla käyttäjä pystyy löytämään helposti saman aihealueen artikkelit. Avainsanojen tarkoitus on taas kuvata tarkemmin muutamilla termeillä artikkelin sisältöä.

Otetaan oikean elämän esimerkki. Oletetaan, että henkilöllä X on blogi, jossa hän kirjoittaa erilaisista autotyypeistä. Tällöin blogin kategoriat voisivat olla esimerkiksi henkilöautot, kuorma-autot ja pakettiautot. Jos henkilö kirjoittaa vaikkapa arvion uudesta Toyota-merkkisestä henkilöautosta, jossa oli loistavat jarrut, tällöin artikkelin kategoria olisi henkilöautot ja avainsanoja voisivat olla esimerkiksi Toyota ja jarrut.

Useasti sanotaan, että kategorioita voi verrata kirjan sisällysluetteloon ja avainsanoja kirjan hakemistoon. Olennainen ero kategorioiden ja avainsanojen välillä on myös se, että artikkeli on pakko kategorisoida, avainsanoja taas ei ole pakko käyttää ollenkaan.

Kuinka paljon kategorioita tai avainsanoja sitten tulisi sisällyttää yksittäiseen artikkeliin? Tähän ei ole absoluuttisesti oikeaa vastausta. Kannattaa kuitenkin muistaa, että mitä enemmän molempia on sitä sekavamman näköiseksi yleensä niiden listaus menee. Tämän lisäksi molempiin tulisi oikeasti valita sellaiset vaihtoehdot, mitkä koskettavat artikkelia ja sen sisältöä. Hakukoneita ei kannata yrittää huijata lisäämällä keinotekoisia kategorioita tai avainsanoja.  Hyvä ohjenuora saattaisi olla se, että artikkeliin riittää yksi tai kaksi kategoriaa ja avainsanoja taas kannattaa laittaa nollasta viiteen kappaletta.

Kategorioiden rakenne on hierarkkinen. Kategorialla voi siis olla ala-kategorioita. Ala-kategorioiden käyttäminen on suositeltavaa, jos sivustolla on paljon sisältöä. Muussa tapauksessa niiden käyttö ei ole mitenkään pakollista. Avainsanat taas eivät ole hierarkkisia, eli avainsanalla ei voi olla ala-avainsanaa.

Ylipätäänsä kannattaa miettiä omaa sivustoa aina prosessina. Se kehittyy ajan kuluessa. Täydellisen kategoriarakenteen keksiminen alussa on mahdotonta, eikä sitä kannata edes yrittää. Yleensä aloittelevissa blogeissa pääsee alkuun hyvin noin viidellä kategorialla. Kategorioita on turha olla heti valtava määrä. Kategorioiden tarkoitus on kuitenkin jäsentää tietoa. Jos jokaisessa kategoriassa on esimerkiksi vain yksi artikkeli, se ei auta lukijaa juuri samankaltaisen sisällön löytämisessä blogista.

Osoitteet

Kategoriat löytyvät oletuksena polusta /category/. Jos sivusto on suomenkielinen, tällöin category termi kannattaa vaihtaa esimerkiksi termiksi kategoria kuten WP-Oppaankin sivuilla on tehty. Tämä onnistuu helposti WordPressin ylläpidosta kohdasta Asetukset – Osoiterakenne.

kategoriat-avainsanat

Samasta paikkaa voi myös muuttaa avainsanojen oletuspolun /tags/ joksikin muuksi. Polkumuutos kannattaa tehdä yleensä, kun sivustoa ollaan luomassa. Jos muutos tehdään sivustolle, jossa on jo artikkeleita, tällöin vanhat kategoria- ja avainsanapolut kannattaa ehdottomasti uudelleen ohjata uusiin polkuihin tai muutoin kyseiset sivut palauttavat sivua ei löydy virheen jatkossa. Uudelleenohjauksien tekeminen onnistuu esimerkiksi Redirection lisäosalla.

Kirjoittaja Niko Vittaniemi

Hei, Olen Niko Vittaniemi. Olen WP-oppaan ylläpitäjä, WPWoofin perustaja ja puuhamies täällä valoisassa nörttiluolassa Keminmaassa. Myyntivetoiset WordPress ja WooCommerce sivustot ovat lähellä sydäntäni Jos koet, että voin auttaa sinua, yhteystietoni löydät kotisivuiltani.

Keskustele ja kysy

Lisää uusi kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *