Webhotelli kokemuksia – Paras webhotelli suositusten perusteella

Päivitetty: 12.4.2023 – Palveluntarjoajien tietoja päivitetty. Hinnat ajantasaistettu ja WPWoofi-alennuskoodit lisätty 🤗 👇

Termos! Hyvä webhotelli on yksi tärkeimmistä asioista, kun lähdetään eteenpäin WordPressin kanssa. Keskustelua tästä aiheesta käydään WPWoofin ryhmässä kymmeniä ja taas kymmeniä kertoja vuodessa. Käsittelimme toisessa artikkelissa, ”Mitä eri WordPress-hosting vaihtoehtoja on”, erilaisia WordPress-alustoja, joista yksi on webhotellipohjainen asennus. Jos et tiedä mitä webhotellivaihtoehtoja ylipäänsä on olemassa, niin kannattaa lukea kyseinen artikkeli läpi.

Lue lisää

Suosituin tapa rakentaa WordPress sivustoja (Page Builder, Gutenberg yms.)

WordPressin ominaisuuksia on kautta aikojen pystynyt laajentamaan ja tehostamaan käyttämällä ns. sivurakentajia (page buildereita), joiden avulla sivustojen muokkaaminen on muuttunut käyttäjäystävällisemmäksi sekä kehittäjille että sivuston ylläpitäjille.

Lue lisää

WordPress artikkelit automaattisesti Facebookkiin, Twitteriin ja LinkedIniin

WordPress artikkelit automaattisesti Facebookkiin, Twitteriin ja LinkedIn:iin

Artikkelien markkinointiin sosiaalisessa mediassa saa helposti kulumaan 30 minuuttia kirjautuessa sivustolta toiselle ja tilistä toiseen. Varsinkin jos sivustollasi on monta sosiaalisen median tiliä, mille kyseinen sisältö pitäisi saada tiettyyn aikaan päivästä.

Lue lisää

WordPress ja WooCommerce sähköpostiviestit (SMTP) avulla

Onko sinulla tullut vastaan tilanteita joissa lomakkeiden tai verkkokaupan tilauksien sähköpostit eivät ole päätyneet perille asti tai asiakkaat sanovat, että sähköpostit menevät roskapostiin? Jos näin on niin todennäköisesti tarvitset käyttöösi SMTP:n.

Lue lisää

Kuinka teet kieliversion WordPress-sivustostasi?

Sivujen kieliversiointi on nykyään hyvin yleistä. Olen saanut asiaan liittyen useita kysymyksiä, joten tällä kertaa käymme läpi, mitä eri vaihtoehtoja sivustojen kieliversiointiin on WordPressillä.

Lue lisää

Näin parannat sivuston käyttökokemusta ja konversiota

Tällä kertaa käymme läpi ilmaisen työkalun nimeltään Microsoft Clarity. Microsoft Clarityn avulla voit helposti alkaa parantamaan sivujesi tai verkkokaupan käyttökokemusta, joka omalta osaltaan taas vaikuttaa konversion parantumiseen.

Kun tiedät miten ihmiset käyttävät ja näkevät sinun sivustosi / verkkokauppasi voit tehdä parempia oikeaan dataan perustuvia päätöksiä kehittämisen suhteen. Parempi datalla kuin mutulla!

Lue lisää

WordPressin haun kehittäminen

WordPressin oma oletushaku on käyttökelpoinen, mutta rajoittunut. Se tuottaa tuloksia, mutta ei tarjoa minkäänlaista säätövaraa, ei hae koko sivuston sisällöstä, eikä ymmärrä suomen kielen erityispiirteitä millään tapaa. Onneksi parempiakin vaihtoehtoja on tarjolla!

Lue lisää

Custom CSS perusteet WordPressin parissa – Aloittelijataso

Livestriimissä 5.5.2021 kävimme läpi CSS:n lisäämistä, muokkausta ja käyttöä täällä WordPress maailmassa. Videosta saat napattua hyvät vinkit omaan käyttöön jossa lähdetään ihan perustasolta liikkeelle muokkailemaan sivuja yleisellä tasolla.

Lue lisää

WPWoofi yksittaisen merkkijonon pakotettu kaannos

Manuaalisia string-käännöksiä ilman lisäosaa

Olet luultavasti joskus nähnyt jossakin WordPress/WooCommerce -toteutuksessa napin, jossa on vääränkielinen teksti – tai artikkelien metatietoa, joissa lukee lukee ”By” eikä ”Kirjoittaja”? Ehkä tällainen on kerran tai kaksi piinannut sinuakin?

Hyvin laajalti käytetty apu (toimiva ja todella hyvä apu!) on esim. Loco translate -niminen lisäosa, jolla voi tehdä string-käännöksiä (string = merkkijono) lisäosien ja teemojen eri alueisiin.

Yksittäisiin tapauksiin on tosin olemassa täsmälääke, WordPressin coressa oleva gettext- filterhook.

Kopioi koodi lapsiteemasi functions.php:n jatkoksi.

/**
 * @snippet       Merkkijonojen muutokset gettextillä
 * @author        Jaakko Pöntinen - WPWoofi.com
 * @testedwith    WooCommerce 4.5.2
 */

// Aktivoidaan filter funktiolla
add_filter( 'gettext', 'mm_change_multiple_strings', 20 );
// Määritetään funktio
function mm_change_multiple_strings( $translated ) {
// Määritetään array, jossa listataan muutettavat stringit ja se, mikä tulee korvaavaksi. Muuta, poista tai kopioi lisää rivejä tarpeen mukaan - muutamia rivejä on syötetty esimerkin vuoksi.
	$text = array(
		'Näytä ostoskori' => 'Avaa kori',
		'Laskutustiedot' => 'Tilaajan tiedot',
		'Search Results for' => 'Hakutulokset',
		'Laskutusosoite' => 'Tilaajan tiedot',
		'(ei sis. alv.)' => 'alv0',
		'You searched for' => 'Etsit tätä',
	);
// Käsitellään yllä annetun arrayn mukaan
	$translated = str_ireplace(  array_keys($text),  $text,  $translated );
// Palautetaan käsitellyt tiedot
	return $translated;
}

Kaksivaiheinen tunnistus – WordPress ja WooCommerce sivustolle

Kaksivaiheinen tunnistus – tunnetusti parantaa sivuston ja verkkokaupan tietoturvaa älyttömästi. Tämä on erityisesti hyödyllinen mm. WordPress admineille ja kauppiaille, jotka pääsevät hallitsemaan tärkeitä kotisivun / verkkokaupan asetuksia.

Haluaisitko ottaa sellaisen käyttöön myös omassa kotisivussa tai verkkokaupassa? Jos näin on! Niin tästä löydät älyttömän helpot ohjeet kaksivaiheisen tunnistuksen käyttöönottoon.

Lataa ensimmäisenä Two-Factor lisäosa – WordPress lisäsosista

Lataamisen ja lisäosan aktivoinnin jälkeen navigoi omaan profiilisi: Käyttäjät > Profiili. Omasta profiilistasi voit valita minkä tunnistautumistavan haluat ottaa käyttöön.

Oma suositukseni on joko sähköpostitse lähetettävä koodi tai mobiililla ja tabletilla mainiosti toimiva ”Aikaperusteinen kertakäyttöinen salasana (TOTP)”.

Sähköpostitse lähetettävä koodi toimii seuraavasti

Kun alat kirjautumaan kotisivuillesi ja syötät oikean käyttäjätunnuksen ja salasanan. Lähtee kyseisen käyttäjätunnuksen sähköpostiin varmistuskoodi, jonka avulla pääset kirjautumaan sisälle.

Aikaperusteinen kertakäyttöinen salasana (TOTP) toimii seuraavasti

Tämän käyttöön tarvitset autentikaattorin. Yleisimmät käytössä olevat sovellukseet ovat Google Authenticator (Android versio, IOS versio) ja Twilio Authy (Android versio, IOS versio) joka asennetaan puhelimeen tai vaikkapa tablettiin.

Kun olet asentanut kyseisen sovelluksen skannaa ”Aikaperusteinen kertakäyttöinen salasana (TOTP)” alapuolella oleva QR koodi puhelimella tai tabletilla.

Tästä saat koodin mikä sinun tulee vielä syöttää QR koodin alapuolella olevaan kenttään. Tämän jälkeen pääset aina tarkistamaan sisäänkirjautumisessa vaadittavan koodin juuri kyseisestä puhelimesta tai tabletista.

Näin pakotat kaksivaiheisen tunnistuksen kaikille käyttäjille

add_filter(
    'two_factor_enabled_providers_for_user',
    function( $providers ) {
        if ( empty( $providers ) && class_exists( 'Two_Factor_Email' ) ) {
            $providers[] = 'Two_Factor_Email';
        }

        return $providers;
    }
);

Koodin lähde: https://wordpress.org/support/topic/can-i-by-default-turn-on-this-feature-for-all-my-existing-and-for-new-user/

Mitä tapahtuu, kun aktivoit pakollisen tunnistautumisen?

Kun pakotat kaksivaiheisen tunnistuksen kaikille käyttäjille. Kirjautuessa sisään, lähtee sähköpostiin varmistusviesti, joka sisältää koodin, jolla pääsee kirjautumaan sivustolle.

Lisävinkki:
Jos oikeasti haluat turvalliset ja uniikit salasanat jokaiseen paikkaan mihin ikinä kirjaudutkaan. Suuri suositus Lastpass tai 1Password palveluille. Näiden avulla voit pitää salasanat ja tunnukset turvassa todella tehokkaasti.

Webmailista – Gmailiin Ilmaiseksi – Kikkakolmonen cPanelin käyttäjille

Haluaisitko ottaa Gmailin käyttöön? Mutta Google Suiten maksullinen palvelu kuulostaa aika tyyriiltä? Tässä eräs suosittu tapa, joka toimii todella hyvin POP3 avulla. POP3 on käytössä todella monessa normaalissa WordPress webhotellissa.

Suosittelemme kyllä G Suitea yritystoimintaan sen nopeamman sähköpostien haun, tuen ja isomman tallennustilan johdosta. Mutta jos käytössäsi on monia brändejä voi tämä olla todella kova juttu!

WooCommercen pikkukuvat kuntoon / Astra ja Elementor Pro

Hei! Ryhmässä tuli vastaan tilanne jossa verkkokauppaa rakentaessa tuli ongelmia woocommercen pikkukuvien kanssa. Nykyään WooCommercen yleisistä ominaisuuksista on poistettu kaikkein pienimpien kuvien koko.

Joten tässä ratkaisu kuinka voit itse määrittää juuri oikean kuvakoon! Pohjalla käytetty WooCommercen Image Sizes for Theme Developers dokumentaatiota. Tarvittavan koodinpätkän löydät tämän julkaisun alapuolelta.

Tällä videolla käymme läpi seuraavat asiat:

  • Miten asennat lapsiteeman lisäosan avulla?
  • Kuinka lisäät koodia functions.php tiedostoon kätevästi?
  • Miten luot uudelleen kaupan käyttämät kuvakoot?
  • Kuinka tarkistat kaupan käyttämien kuvien oikean koon?