WordPress artikkelit automaattisesti Facebookkiin, Twitteriin ja LinkedIniin

WordPress artikkelit automaattisesti Facebookkiin, Twitteriin ja LinkedIn:iin

Artikkelien markkinointiin sosiaalisessa mediassa saa helposti kulumaan 30 minuuttia kirjautuessa sivustolta toiselle ja tilistä toiseen. Varsinkin jos sivustollasi on monta sosiaalisen median tiliä, mille kyseinen sisältö pitäisi saada tiettyyn aikaan päivästä.

Lue lisää

Webhotelli kokemuksia – Ryhmäläisten suosituksia

Päivitetty: 23.5.2022 – Palveluntarjoajien tietoja päivitetty. Hinnat ajantasaistettu ja WPWoofi-alennuskoodit lisätty 🤗 👇

Termos! Hyvä webhotelli on yksi tärkeimmistä asioista, kun lähdetään eteenpäin WordPressin kanssa. Keskustelua tästä aiheesta käydään WPWoofin ryhmässä kymmeniä ja taas kymmeniä kertoja vuodessa. Käsittelimme toisessa artikkelissa, ”Mitä eri WordPress-hosting vaihtoehtoja on”, erilaisia WordPress-alustoja, joista yksi on webhotellipohjainen asennus. Jos et tiedä mitä webhotellivaihtoehtoja ylipäänsä on olemassa, niin kannattaa lukea kyseinen artikkeli läpi.

Lue lisää

WordPress ja WooCommerce sähköpostiviestit (SMTP) avulla

Onko sinulla tullut vastaan tilanteita joissa lomakkeiden tai verkkokaupan tilauksien sähköpostit eivät ole päätyneet perille asti tai asiakkaat sanovat, että sähköpostit menevät roskapostiin? Jos näin on niin todennäköisesti tarvitset käyttöösi SMTP:n.

Lue lisää

Kuinka teet kieliversion WordPress-sivustostasi?

Sivujen kieliversiointi on nykyään hyvin yleistä. Olen saanut asiaan liittyen useita kysymyksiä, joten tällä kertaa käymme läpi, mitä eri vaihtoehtoja sivustojen kieliversiointiin on WordPressillä.

Lue lisää

Näin parannat sivuston käyttökokemusta ja konversiota

Tällä kertaa käymme läpi ilmaisen työkalun nimeltään Microsoft Clarity. Microsoft Clarityn avulla voit helposti alkaa parantamaan sivujesi tai verkkokaupan käyttökokemusta, joka omalta osaltaan taas vaikuttaa konversion parantumiseen.

Kun tiedät miten ihmiset käyttävät ja näkevät sinun sivustosi / verkkokauppasi voit tehdä parempia oikeaan dataan perustuvia päätöksiä kehittämisen suhteen. Parempi datalla kuin mutulla!

Lue lisää

WordPressin haun kehittäminen

WordPressin oma oletushaku on käyttökelpoinen, mutta rajoittunut. Se tuottaa tuloksia, mutta ei tarjoa minkäänlaista säätövaraa, ei hae koko sivuston sisällöstä, eikä ymmärrä suomen kielen erityispiirteitä millään tapaa. Onneksi parempiakin vaihtoehtoja on tarjolla!

Tehdään saman tien puolueellisuus selväksi: Relevanssi-hakulisäosa on minun tekemäni, joten käsittelen asiaa nyt vain sen näkökulmasta. Muitakin vaihtoehtoja on, samassa hintaluokassa ja vastaavilla ominaisuuksilla lähinnä SearchWP, mutta amerikkalaisena tuotteena SearchWP ei luonnollisesti ole suomesta ja suomalaisten käyttäjien tarpeista samalla tavalla kiinnostunut kuin Relevanssi.

Enemmän sivustoa haettavaksi

Jos haet WordPressin oletushaulla hakusanoilla keltainen takki, WordPress palauttaa tuloksina kaikki artikkelit, joissa sanat keltainen ja takki esiintyvät joko otsikossa, otteessa tai sisällössä. WordPress osaa tehdä myös fraasihakua, eli jos haet "keltainen takki", tuloksiin tulevat vain artikkelit, joissa nämä sanat esiintyvät juuri näin peräkkäin. WordPress osaa myös järjestellä hakutulokset siten, että parhaat osumat ovat ensin.

Aina tämä ei vain riitä. Pari keskeistä ongelmaa artikkelien löydettävyyden suhteen ovat avainkentät (custom fields), lyhytkoodit (shortcodes) ja liitteet.

Jos sivun keskeinen sisältö löytyy avainkentistä tai on sillä tavalla lyhytkoodilla luotua, että tärkeimmät avainsanat eivät esiinny sivun varsinaisessa sisällössä (post_content-kentässä), WordPressin oma haku ei tätä sisältöä löydä. Advanced Custom Fieldsin käyttäjät sijoittavat usein keskeisiä osia artikkelien sisällöstä avainkenttiin.

WordPressiin on lukuisia lisäosia, jotka auttavat tässä ja tuovat suuremman osan sivustoa haettavaksi osaksi WordPressin omaa hakua, mutta luonnollisesti myös varsinaiset hakulisäosat osaavat tuoda kaiken tämän sisällön osaksi hakua.

Relevanssi Premium ja SearchWP tarjoavat lisäksi mahdollisuuden päästä käsiksi liitetiedostojen sisältöön. Jos Mediakirjastossasi on PDF-tiedostoja, Office-dokumentteja tai muuta vastaavaa aineistoa, näiden sisältö on luettavissa ja sisällytettävissä hakuun. Tiedostojen on oltava Mediakirjastossa, jotta niihin päästään käsiksi, mutta ainakaan Relevanssi ei sen jälkeen välitä, onko itse tiedosto WordPressin hakemistorakenteessa vai esimerkiksi jossain pilvipalvelussa.

WooCommerce ja muut verkkokaupat

WooCommerce-kaupoissa tavanomainen esimerkki kadoksissa olevasta tiedosta on tuotekoodi eli SKU, joka on avainkentässä, eikä siten oletuksena haettavissa. Myös monet tuotetiedot, avainsanat ja tuotteiden arvostelut (eli kommentit) jäävät haun ulkopuolelle, vaikka niissä olisi monesti hyvin tärkeää ja tarpeellista tietoa helpottamaan oikeiden tuotteiden löytymistä.

Relevanssi tukee WooCommercen perusominaisuuksia sellaisenaan ja paljon muutakin on mahdollista viritellä. Jos käyttää muunnelmatuotteita (product variations), Relevanssi on mahdollista säätää sisällyttämään muunnelmatuotteen tietoja osaksi päätuotetta, jotta oikea tuote löytyy myös silloin, kun haetaan vaikkapa muunnelmatuotteen ominaisuudella tai SKU:lla.

Toimivammat hakutulossivut

Sekä Relevanssi että SearchWP eivät varsinaisesti esitä hakutuloksia: se on edelleen teemasi vastuulla. Relevanssin tai SearchWP:n käyttöönotto ei siis suoranaisesti muuta hakutulossivua mitenkään, se näyttää edelleen ihan samalta kuin ennenkin. Tulokset ovat vain parempia: niihin sisältyy enemmän artikkeleita ja parhaimmat artikkelit nousevat paremmin hakutuloslistan kärkeen.

Relevanssi pystyy lisäksi parantamaan hakutulossivuja korvaamalla oletuksena näytettävät otteet Googlen tyylisillä otteilla, joihin on poimittu artikkelista sellainen osa, jossa hakulause näkyy. Näin käyttäjä saa heti paremman käsityksen siitä, vastaako artikkeli kysymykseen. Ainakin dokumentaation perusteella SearchWP ei tällaista ominaisuutta tarjoa. Relevanssilla on tarjota myös Googlen tyyliin ”Tarkoititko tätä”-vinkkejä kirjoitusvirheiden kohdalla ja ”Puuttuvat sanat”-ominaisuus jos käyttäjä hakee useammalla sanalla, eikä artikkelissa esiinny näitä kaikkia sanoja.

Suomen kielen erityispiirteet

Suomi on haun näkökulmasta hankala kieli, kiitos lukuisten taivutusmuotojen. WordPressin omakin haku selviää osasta taivutusmuotoja: jos artikkelissa lukee ”takkiin” ja käyttäjä hakee ”takki”, haku osuu kyllä. Toisin päin ei sitten toimikaan, eli WordPressin oma haku löytää osamerkkijonot (vähän liiankin hyvin: hakemalla ”kana” löytyy myös ”lakanakangas”), mutta ei tietenkään pysty palauttamaan ”takkiin”-sanaa perusmuotoonsa ja löytämään sillä artikkelia, jossa lukee ”takki”.

Relevanssi pystyy tähän, toisin kuin moni muu haku. Relevanssikaan ei osaa tehdä varsinaista perusmuotoistamista (Johannes Siipola on kehittänyt tähän ratkaisun SearchWP:lle ja Relevanssille, mutta siinä on omat hankaluutensa), mutta Relevanssi Premiumiin on saatavilla oikein toimiva suomenkielinen stemmeri, joka osaa vääntää suomen eri taivutusmuodoissa olevia sanoja juurimuodoikseen. Sen myötä suomenkielinen hakeminen muuttuu helpommaksi: ”takki”, ”takin”, ”takkiin”, ”takista”, ”takkeihin” – kaikki nämä muodot ovat jatkossa yhdenmukaisia haussa, eli haku millä tahansa näistä löytää kaikki muutkin.

Todella isot tietokannat

Jos sivusto on niin iso, että WordPressin oma oletushaku on liian hidas ja haut kestävät jopa kymmeniä sekunteja – tässä puhutaan sadoista tuhansista artikkeleista – voi hyvin olla, että Relevanssillekin sivusto on liian raskas. Ainakin Relevanssin indeksistä tulee tämän kokoisella sivustolla todella epäkäytännöllisen suuri.

Näihin tapauksiin tepsii Relevanssi Light. Se säätää WordPressin tietokannan asetuksia niin, että hausta tulee huomattavasti aikaisempaa nopeampi ja tuloksista laadukkaampia. Juuri muuta se ei sitten teekään, eli kustomointia ja muita ominaisuuksia ei ole juurikaan tarjolla.

Relevanssi Light mahdollistaa kuitenkin pienissä määrin lisäsisällön lisäämisen hakuun, eli esimerkiksi kauppaan on kyllä mahdollista saada SKU:t osaksi hakua myös Relevanssi Lightillä. Jos sivusto on todella iso ja käytössä on riittävän moderni MySQL- tai MariaDB-tietokanta, Relevanssi Lightiä nopeampaa hakua ei tietääkseni ole mahdollista saada ainakaan ilmaiseksi.

Jos rahaa on käytettävissä, isojen sivustojen kohdalla kannattaa harkita myös sivuston ulkopuolista hakua. Tällaista tarjoavat vaikkapa kotimainen Valu Search, Jetpack Search ja Algolia. Nämä ovat järjestään melko kalliita ratkaisuja: halvimmillaankin näissä puhutaan satasista vuodessa, mutta jos sivusto on aidosti iso, hinta voi olla tuhansia euroja vuodessa. Jos tällaiseen on varaa, kannattaa näitäkin vaihtoehtoja harkita.

Elastic Search on sitten se todellinen raskaan sarjan leka, joka on teoriassa ilmainen open source -tuote, mutta käytännössä vaatii sen verran osaamista, että käy todella kalliiksi.

Tiivistelmä

Useimmat sivustot, joilla on runsaasti artikkeleita, hyötyvät jonkinasteisesta haun parantamisesta. Relevanssi Lightin asentaminen on erittäin vaivatonta, siinä ei ole lainkaan asetuksia säädettäväksi, ja sillä saa nopeamman ja parempia tuloksia tarjoavan haun hyvin plug’n’play-henkisesti. Käyttäisin siis minimissään sitä, jos sivustolla ylipäänsä hakua käyttäjille tarjoaa.

Jos on halukas näkemään hieman enemmän vaivaa, mutta ei halua käyttää rahaa, Relevanssin ilmaisversiota on vaikea päihittää. Asetusten säätämisessä on oma vaivansa, mutta oletusasetuksilla pääsee jo pitkälle, eikä asetuksia tarvitse säätää kuin kerran, ja sen jälkeen parempi haku rullaa ilman erillistä vaivannäköä. Vaivan palkkana on parempi haku ja käytännöllisemmät hakutulokset.

Jos tarvitsee enemmän ominaisuuksia, kuten PDF-tiedostojen sisällöstä hakemista, tai haluaa apua haun virittelemiseen, kannattaa valinta tehdä SearchWP:n ja Relevanssi Premiumin välillä. Molempien ominaisuudet ovat samankaltaiset, kummallakin on hyvä asiakaspalvelu ja hinnoittelukin on aika samansuuntainen: kummankin saa edullisimmillaan 99 dollarilla vuodeksi – Relevanssista tosin saa 99 dollarilla kaiken, SearchWP:n käyttö esimerkiksi WooCommercen kanssa vaatii 199 dollarin Pro-lisenssin hankkimista.

Kumpi näistä sitten on parempi? SearchWP:n käyttöliittymä on hiotumpi ja se tekee jotkut jutut Relevanssia paremmin. Relevanssi on taas edistyneempi toisissa asioissa ja insinöörimäisemmän käyttöliittymän vastapainoksi erilaisia kustomointimahdollisuuksia on devaajille koodin puolella tarjolla enemmän. Relevanssi hallitsee suomen paremmin, on kotimainen Koodia Suomesta -tuote ja asiakaspalvelukin vastaa kysymyksiin keskimäärin alle tunnissa suomeksi.

Esimerkkejä

Jos haluat kokeilla Relevanssilla toteutettua hakua käytännössä, voit hakea kirja-arvosteluja Kirjavinkit.fi:stä tai lautapelijuttuja Lautapelioppaasta. Molemmissa on käytössä suomenkielinen stemmeri, joten erilaisten taivutusmuotojen käyttö hakusanoina onnistuu.

Katsotaan vertailun vuoksi Lautapelioppaan hakua ilman Relevanssia ja Relevanssin kanssa. Hakusanana on “knizia”, jolla halutaan löytää tietoa pelisuunnittelija Reiner Kniziasta ja tämän suunnittelemien pelien arvosteluja.

WordPressin oletushaku ei ihan palvele. Paras osuma, Reiner Knizia -tietosivu, on Lautapelioppaassa toteutettu Reiner Knizia -pelisuunnittelijataksonomiatermin arkistoksi, joten sitä ei WordPressin oma haku edes pysty löytämään. Tulosjoukon kärkeen nousee myös jotain kymmenen vuotta vanhoja uutisia.

Relevanssin kanssa tulos näyttää tuntuvasti paremmalta. Kärkeen nousee se tärkein tulossivu ja muutenkin tulosten kärjessä on peliarvosteluita ja tuoreita uutisjuttuja. Hakua on muokattu asetusten säätämisen lisäksi koodissa funktiolla, joka lisää uusille jutuille dynaamista lisäpainoa, jonka määrä hiipuu jutun vanhetessa. Lisäksi peliarvostelukategorian jutuille on annettu lisäpainoa.

Kirjavinkit.fi:ssä jutut ovat kirja-arvioita ja hakuun on otettu mukaan myös taksonomiatermejä (kirjailijoita, kirjasarjoja, tapahtumapaikkoja, kirjoissa esiintyviä henkilöitä ja niin edelleen). Näitä ei kuitenkaan haluta varsinaisiin hakutuloksiin kirja-arvioiden sekaan, vaan ne on nostettu hakutulosten alkuun tiiviimmässä muodossa erilliseen listaan. (Jos tällaisen ratkaisun toteuttaminen kiinnostaa, olen kirjoittanut siitä ohjeen omaan blogiini.)

Tämä artikkeli on vieraskirjoitus – Artikkelin kirjoittaja on: Mikko Saari joka on kehittänyt WordPress lisäosan ”Relevanssi” jonka avulla WordPressin hakua voi parantaa huomattavasti.

Custom CSS perusteet WordPressin parissa – Aloittelijataso

Livestriimissä 5.5.2021 kävimme läpi CSS:n lisäämistä, muokkausta ja käyttöä täällä WordPress maailmassa. Videosta saat napattua hyvät vinkit omaan käyttöön jossa lähdetään ihan perustasolta liikkeelle muokkailemaan sivuja yleisellä tasolla.

Aiheet:

0:16​ Mitä CSS on ja mitä sillä tehdään?
2:00​ Miten tutkitaan koodia Chromen inspectorilla
7:12​ Helppo tapa kohdistaa koodi suoraan tiettyyn classiin
8:50​ Miten tarkistat toiselta sivustolta helposti mm. Värikoodit, Fontit ja fonttikoot
12:37​ Kadence WordPress teeman muokkaaminen CSS:n avulla
15:43​ Kuinka lisäät CSS-lisäluokan Gutenberg editorissa sarakkeeseen
16:20​ CSS-lisäluokkien yleiset nimeämisohjeet
17:28​ CSS:n lisääminen WordPress mukauttimen kautta – Oma CSS moduulia käyttäen
19:12​ Saman classin käyttäminen muissa kohdissa WordPress sivulla
21:52​ Oma CSS kohta vs Lapsiteemassa CSS – Miksi ja milloin?
25:27​ Miksi kannattaa käyttää tiettyä rakennetta lisätessä CSS-koodia sivustolle?
26:16​ Koodin kommentointi – Miten ja miksi?
27:58​ CSS:n lisääminen lapsiteemaan
29:42​ Otsikoiden koon muokkaaminen globaalisti CSS:n avulla
32:02​ Tekstikoon muokkaaminen CSS:n avulla
33:03​ CSS:n no no – Huomiot kokemuksen perusteella
35:20​ Miten tehdään eri levyisille päätelaitteille omia tyylejä media queryjen avulla?
38:30​ Elementtien piilottaminen CSS:n avulla ja vinkit milloin sitä ei kannata tehdä
47:45​ Miksi CSS kannattaa lisätä vain yhteen paikkaan WordPressissä?
51:49​ Mikä ero on theme CSS:llä ja Additional CSS:llä?
53:15​ Miksi CSS voi näkyä omalla sivustollasi yhtenä pötkönä?
56:28​ Kannattaako käyttää erillistä lisäosaa – Lisäämään CSS:ää sivustolle?

Lisätietoa ja työkaluja CSS:än opiskeluun löytyy mm.:

WordPress lapsiteema selitettynä – Sisältää ohjeen!
CSS selector reference – W3Schools
FreeCodeCamp
MDN Web Docs
CSS-Tricks
Media Queryt

Järjestäjät ja kommentaattorit:

Laura Jalonen – https://jaloin.fi
Jaakko Pöntinen – https://mooses.fi
Mikko Mörö – https://sivuseppa.fi
Niko Vittaniemi – https://innovitale.com/

WPWoofi yksittaisen merkkijonon pakotettu kaannos

Manuaalisia string-käännöksiä ilman lisäosaa

Olet luultavasti joskus nähnyt jossakin WordPress/WooCommerce -toteutuksessa napin, jossa on vääränkielinen teksti – tai artikkelien metatietoa, joissa lukee lukee ”By” eikä ”Kirjoittaja”? Ehkä tällainen on kerran tai kaksi piinannut sinuakin?

Hyvin laajalti käytetty apu (toimiva ja todella hyvä apu!) on esim. Loco translate -niminen lisäosa, jolla voi tehdä string-käännöksiä (string = merkkijono) lisäosien ja teemojen eri alueisiin.

Yksittäisiin tapauksiin on tosin olemassa täsmälääke, WordPressin coressa oleva gettext- filterhook.

Kopioi koodi lapsiteemasi functions.php:n jatkoksi.

/**
 * @snippet       Merkkijonojen muutokset gettextillä
 * @author        Jaakko Pöntinen - WPWoofi.com
 * @testedwith    WooCommerce 4.5.2
 */

// Aktivoidaan filter funktiolla
add_filter( 'gettext', 'mm_change_multiple_strings', 20 );
// Määritetään funktio
function mm_change_multiple_strings( $translated ) {
// Määritetään array, jossa listataan muutettavat stringit ja se, mikä tulee korvaavaksi. Muuta, poista tai kopioi lisää rivejä tarpeen mukaan - muutamia rivejä on syötetty esimerkin vuoksi.
	$text = array(
		'Näytä ostoskori' => 'Avaa kori',
		'Laskutustiedot' => 'Tilaajan tiedot',
		'Search Results for' => 'Hakutulokset',
		'Laskutusosoite' => 'Tilaajan tiedot',
		'(ei sis. alv.)' => 'alv0',
		'You searched for' => 'Etsit tätä',
	);
// Käsitellään yllä annetun arrayn mukaan
	$translated = str_ireplace(  array_keys($text),  $text,  $translated );
// Palautetaan käsitellyt tiedot
	return $translated;
}

Kaksivaiheinen tunnistus – WordPress ja WooCommerce sivustolle

Kaksivaiheinen tunnistus – tunnetusti parantaa sivuston ja verkkokaupan tietoturvaa älyttömästi. Tämä on erityisesti hyödyllinen mm. WordPress admineille ja kauppiaille, jotka pääsevät hallitsemaan tärkeitä kotisivun / verkkokaupan asetuksia.

Haluaisitko ottaa sellaisen käyttöön myös omassa kotisivussa tai verkkokaupassa? Jos näin on! Niin tästä löydät älyttömän helpot ohjeet kaksivaiheisen tunnistuksen käyttöönottoon.

Lataa ensimmäisenä Two-Factor lisäosa – WordPress lisäsosista

Lataamisen ja lisäosan aktivoinnin jälkeen navigoi omaan profiilisi: Käyttäjät > Profiili. Omasta profiilistasi voit valita minkä tunnistautumistavan haluat ottaa käyttöön.

Oma suositukseni on joko sähköpostitse lähetettävä koodi tai mobiililla ja tabletilla mainiosti toimiva ”Aikaperusteinen kertakäyttöinen salasana (TOTP)”.

Sähköpostitse lähetettävä koodi toimii seuraavasti

Kun alat kirjautumaan kotisivuillesi ja syötät oikean käyttäjätunnuksen ja salasanan. Lähtee kyseisen käyttäjätunnuksen sähköpostiin varmistuskoodi, jonka avulla pääset kirjautumaan sisälle.

Aikaperusteinen kertakäyttöinen salasana (TOTP) toimii seuraavasti

Tämän käyttöön tarvitset autentikaattorin. Yleisimmät käytössä olevat sovellukseet ovat Google Authenticator (Android versio, IOS versio) ja Twilio Authy (Android versio, IOS versio) joka asennetaan puhelimeen tai vaikkapa tablettiin.

Kun olet asentanut kyseisen sovelluksen skannaa ”Aikaperusteinen kertakäyttöinen salasana (TOTP)” alapuolella oleva QR koodi puhelimella tai tabletilla.

Tästä saat koodin mikä sinun tulee vielä syöttää QR koodin alapuolella olevaan kenttään. Tämän jälkeen pääset aina tarkistamaan sisäänkirjautumisessa vaadittavan koodin juuri kyseisestä puhelimesta tai tabletista.

Näin pakotat kaksivaiheisen tunnistuksen kaikille käyttäjille

add_filter(
    'two_factor_enabled_providers_for_user',
    function( $providers ) {
        if ( empty( $providers ) && class_exists( 'Two_Factor_Email' ) ) {
            $providers[] = 'Two_Factor_Email';
        }

        return $providers;
    }
);

Koodin lähde: https://wordpress.org/support/topic/can-i-by-default-turn-on-this-feature-for-all-my-existing-and-for-new-user/

Mitä tapahtuu, kun aktivoit pakollisen tunnistautumisen?

Kun pakotat kaksivaiheisen tunnistuksen kaikille käyttäjille. Kirjautuessa sisään, lähtee sähköpostiin varmistusviesti, joka sisältää koodin, jolla pääsee kirjautumaan sivustolle.

Lisävinkki:
Jos oikeasti haluat turvalliset ja uniikit salasanat jokaiseen paikkaan mihin ikinä kirjaudutkaan. Suuri suositus Lastpass tai 1Password palveluille. Näiden avulla voit pitää salasanat ja tunnukset turvassa todella tehokkaasti.

Webmailista – Gmailiin Ilmaiseksi – Kikkakolmonen cPanelin käyttäjille

Haluaisitko ottaa Gmailin käyttöön? Mutta Google Suiten maksullinen palvelu kuulostaa aika tyyriiltä? Tässä eräs suosittu tapa, joka toimii todella hyvin POP3 avulla. POP3 on käytössä todella monessa normaalissa WordPress webhotellissa.

Suosittelemme kyllä G Suitea yritystoimintaan sen nopeamman sähköpostien haun, tuen ja isomman tallennustilan johdosta. Mutta jos käytössäsi on monia brändejä voi tämä olla todella kova juttu!