Kuinka vähennät roskakommenttien määrää WordPressissä?

Jos käytät sivustollasi WordPressin mukana tulevaa kommentointijärjestelmää, olet luultavasti törmännyt roskaviesteihin. Pahimmillaan roskaviesteistä saattaa tulla todellinen riesa. WordPress on maailman käytetyin sisällönhallintajärjestelmä, joten se on roskaviestittäjien suosiossa. Tällä kertaa käymme läpi, miten vähentää roskaviestien määrää WordPressin kommenteissa.

Lue lisää

Näin lisäät ilmoituspalkin WordPress-sivustolle

Haluaisitko ilmoittaa lukijoillesi jotakin tärkeää sivuillasi? Tällöin saatat ehkä kaivata ilmoituspalkkia, joka näkyy esimerkiksi jokaisella sivulla. Palkki pysyy koko ajan sivun yläosassa, muttei vie kuitenkaan häiritsevän paljon tilaa. Tällä kertaa katsomme kaksi lisäosaa, joilla tämänkaltaisen ilmoituksen saa WordPress-sivustolle.

Lue lisää

Kuinka lisäät SSL-suojauksen WordPress-sivustolle?

Normaalisti lukijan ja palvelimen välinen liikenne ei ole suojattu. Monilla sivustoilla liikenteen suojaus ei ole mitenkään pakollista. Jos kuitenkin myyt esimerkiksi verkkosivuillasi jotakin tai otat vastaan lahjoituksia, tällöin haluat ehdottomasti käyttää SSL-suojausta salataksesi käyttäjän ja palvelimen välistä liikennettä. Tällä kertaa käymme läpi, miten SSL-suojauksen saa otettua käyttöön WordPress-sivustolla.

Lue lisää

Näin luot rajattoman määrän sivupalkkeja WordPressiin

Yleensä WordPress-teemat tarjoavat yhden tai kaksi sivupalkkia. Tämä riittää yleensä perusverkkosivuille, mutta useasti tulee myös vastaan tilanteita, jolloin monille eri sivuille halutaan erilaiset sivupalkit. Tämä ei perusominaisuuksilla yleensä onnistu, joten tällä kertaa käymme läpi, miten luoda rajattomasti uusia sivupalkkeja.

Lue lisää

Seitsemän yritysteemaa WordPressiin

Kävimme aiemmin läpi valmiita responsiivia WordPress-teemoja. Tällä kertaa käymme läpi seitsemän teemaa, jotka sopivat esimerkiksi yrityksen verkkosivujen pohjaksi. Kaikki listatut teemat ovat responsiivisia ja ne tukevat myös teeman kääntämistä toiselle kielelle.

Lue lisää

Lomakkeiden luominen Gravity Formsilla

Aikaisemmassa kirjoituksessa käsiteltiin lomakkeiden luontia suositulla Contact Form 7 -lisäosalla. Se on erinomainen valinta yksinkertaisten ja vähän pitempienkin yhteydenotto – ja kyselylomakkeiden luomiseen, mutta mikäli tarvitset sivustollesi monimutkaisempaa lomaketoiminnallisuutta, kannattaa vilkaista maksullisen Gravity Formsin suuntaan. Lisäosan ominaisuuksiin kuuluvat mm. monisivuiset lomakkeet, lomakemerkintöjen määrän rajoittaminen, ajastaminen, edistyneet kenttätyypit osoitteille, sähköpostille ja tiedostoille sekä hintalaskurit tuotetilauslomakkeen luomiseen. Gravity Formsia voi myös käyttää WordPress-artikkelien luomiseen.

Lue lisää

Kuinka vaihdat kirjoittaja-arkiston osoitteen WordPressissä?

WordPress mahdollistaa kategoria- ja avainasana-arkistosivujen osoitteen muutoksen asetuksien osoiterakenne-sivulla. Kirjoittaja-arkiston osoitetta ei kuitenkaan oletuksena pysty samasta paikasta muuttamaan. Kirjoittaja-arkiston osoite on oletuksena muotoa /author/[käyttäjätunnus]. Osoite voisi siis olla käyttäjäystävällisempi, jos sivuston kieli on jokin muu kuin Englanti. Tällä kertaa käymme läpi, miten kirjoittaja-arkiston osoitteen voi vaihtaa.

Lue lisää

Kuinka käyttää RSS-syötteitä WordPressissä?

Tiedon jakaminen eteenpäin omalta sivustolta on tärkeää, jos haluaa saada enemmän lukijoita. RSS-syötteiden avulla lukijat voivat helposti tilata uusimman sisällön vaikkapa sähköpostiohjelmaan. Tällä kertaa käymme läpi, miten RSS-syötteet toimivat WordPressissä ja miten niitä voi käyttää.

Lue lisää

Näin näytät suosituimman sisällön Google Analyticsin perusteella WordPressissä

Olemme aiemmin käyneet läpi, miten asettaa Google Analytics WordPress-sivustolle. Toivon mukaan se löytyy myös sinun sivustollasi, sillä jos et seuraa miten lukijat toimivat, miten voisit kehittää sivustoasi eteenpäin? Tällä kertaa käymme läpi, miten näyttää esimerkiksi suosituimmat artikkelit blogista perustuen Google Analyticsin tilastoihin.

Lue lisää

Kuinka näytät artikkeliin liittyvää muuta sisältöä WordPressissä?

Sisältö ja käyttäjäkokemus ovat verkkosivuston kannalta tärkeitä asioita. Lukijan kannalta on mukavaa, jos oikeaa sisältöä löytyy sivustolta helposti. Yksi yleinen keino parantaa tiedon löytämistä on se, että artikkelin tai sivun lopussa näytetään muita artikkeleja tai sivuja, joilla on samankaltaista sisältöä, joka lukijaa voisi kiinnostaa. Tällä kertaa käymmekin läpi, miten näyttää samankaltaista sisältöä artikkelin tai sivun ohessa Yet Another Related Posts -lisäosalla.

Lue lisää