Uudelleenohjauksia tarvitaan lähes sivuilla kuin sivuilla. Syitä uudelleenohjauksien tekemiseen voi olla vaikka kuinka monta. Yleisiä syitä ovat esimerkiksi vanhojen osoitteiden uudelleenohjaus uuteen osoitteeseen tai kumppanilinkkien muuttaminen käyttäjäystävällisempään muotoon. WordPress ei kuitenkaan tarjoa oletuksena tapaa tehdä uudelleenohjauksia.

Tällä kertaa käymme läpi Redirection lisäosan, jonka kanssa uudelleenohjauksien tekeminen onnistuu helposti. Tämän lisäksi linkkien klikkauksia pystyy helposti seuraamaan raporteilla.

Redirectionin käyttäminen ja yksinkertaisen uudelleenohjauksen luominen

Lisäosa pitää ensin asentaa ja aktivoida. Aktivoinnin jälkeen ylläpidon sivupalkkiin ilmestyy kohta Redirection, jossa uudelleenohjauksia voi luoda ja hallinnoida.

Uusia uudelleenohjauksia voi lisätä kohdasta Add New. Linkin lisäyksessä voi määrittää ohjattavan osoitteen ja kohdeosoitteen.

Kun klikkaat ”Add Redirect” kyseinen ohjaus luodaan. Voit myös testata toimiiko kyseinen ohjaus viemällä hiiren kyseisen uudelleenohjauksen päälle ja klikkaamalla ”Check redirect”. Suositeltavaa on myös tyhjentää välimuisti ja testata uudelleenohjauksen toiminta.

Hammasrattaan alta saat myös edistyneempiä asetuksia ohjauksen suhteen avattua kuten:
Voit määrittää linkille otsikon, Voit määrittää edistyneempiä asetuksia ohjauksen suhteen kuten ohjaa satunnaiseen artikkeliin tai palauta 404 virhe. Voit myös määrittää ohjauksen tyypin kuten 301 (siirretty pysyvästi) ja 307 (väliäikainen ohjaus) ja muita (ei niin yleisesti) tarvittuja vaihtoehtoja.

Options kohdan asetuksista
Voit myös määrittää asetuksiin seurattavia asioita. Halutessasi näet lokeista mm. klikkauskerrat ja voit myös ottaa päälle 404 seurannan minkä avulla saatat huomata osoitteita mitkä on unohtunut ohjata eteenpäin.

Voit myös luoda lyhytlinkkejä redirectionin avulla.

Voit myös luoda ns. lyhytlinkkejä joita voit halutessasi vaihtaa jopa satoihin paikkoihin kerralla. Otetaan esimerkkinä WP-oppaan YouTube kanavan URL-osoite mikä on ”https://www.youtube.com/user/WPOpas” voimme lyhentää tämän kyseisen osoitteen redirectionin avulla linkiksi ”https://wpopas.fi/youtube/

Redirectionin hallinnasta näemme myös kuinka monta kertaa kyseistä uudelleenohjausta on käytetty. Voimme myös muuttaa halutessamme kyseistä osoitetta ohjaamaan jonnekkin toiseen paikkaan vaikkapa vuoden päästä.

Aiheeseen liittyvää:
Jos sinun tarvitsee uudelleenohjata satoja sivuja tai jopa tuote-osastoja vanhasta rakenteesta uuteen niin sekin onnistuu redirectionin ja regexin avulla. Tässä linkki redirectionin dokumentaatioon aiheesta.

Kirjoittaja Niko Vittaniemi

Hei, Olen Niko Vittaniemi. Olen WP-oppaan ylläpitäjä, WPWoofin perustaja ja puuhamies täällä valoisassa nörttiluolassa Keminmaassa. Myyntivetoiset WordPress ja WooCommerce sivustot ovat lähellä sydäntäni Jos koet, että voin auttaa sinua, yhteystietoni löydät kotisivuiltani.

Keskustele ja kysy

  • Lana sanoo:

    MOi, testasin tätä pluginia localhostissa ja mietin vaan yhtä juttua…
    esim. vanha linkki on tyylin:
    sivu/kauppa/rannekoru/ ja uusi – sivu/kauppa/kukka-rannekoru, ja targettina tässä siis on se viimeinen uusi.

    Mutta kun vanhasta linkistä pluginin asetuksissa ei ole mitään mainintaa, vaan se, että laitetaan 301 uudelleenohjaukseen , niin miten voin olla varma, että tämän pretty links -korjauksen jälkeen google search console ei ilmoita mulle taas että mun saitilla on uudelleenohjauksen sisältävä sivu (se vanha linkki) ja tämän takia nykyisellä tuotesivulla on ongelmia?
    ja tuo pretty link -kenttä on jotenkin harhaan johtava kun siihen voi laittaa jotain dibadabbaaa…

    • Timo Leiniö sanoo:

      Moi,

      uudelleenohjauksen jälkeen voit mennä selaimella osoitteeseen sivu/kauppa/rannekoru/ ja sen pitäisi ohjata uuteen osoitteeseen. Jos näin käy niin silloin ainakin ohjaus toimii oikein. Googlen search consolen osalta asiat eivät aina tapahdu hirveän nopeasti, joten voi olla että joudut odottamaan muutaman päivän ja katsomaan josko consolessa oleva ongelma olisi kadonnut ja ratkennut.

      • Lana sanoo:

        hei, kiitos vastauksestasi!
        mutta mitä jos target linkki olis juuri se vanha sivu/kauppa/rannekoru/
        ja pretti se uusi: sivu/kauppa/kukka-rannekoru/ (samalla lailla selitti eräs intialainen kaveri youtubessa)?

        vai olisiko tämä asetettu väärin?

      • Timo Leiniö sanoo:

        Pretty url on se mistä ohjataan ja target mihin ohjataan. Jos haluat ohjata sivu/kauppa/rannekoru/ -> sivu/kauppa/kukka-rannekoru/, silloin pretty url on sivu/kauppa/rannekoru/ ja target sivu/kauppa/kukka-rannekoru/

  • Anna sanoo:

    Hei! Onko sinulla tietoa, että saako Facebook-tykkäyksiä (sitä pientä ikonia, jossa näkyy kuinka monta on kirjoituksesta tykännyt), siirtymään uuteen osoitelinkkiin? Nyt haluaisin linkittää vanhat osoitteet Pretty Linkin kautta (ovat muotoa http://www.annalavida.com/?p=817) uusiin osoitelinkkeihin, jossa on artikkelin nimi mukana, mutta tämän tehtyäni Facebook-tykkäykset näyttävät nollaa. Onkohan mahdollista saada niitäkin päivittymään uuden linkin myötä?

    • Timo Leiniö sanoo:

      Facebook-tykkäyksiä ei voi siirtää osoitteesta toiseen, sillä tämä avaisi varsin hyvän mahdollisuuden huijaamiselle. Jos siirtäminen olisi mahdollista, silloin voisi keinotekoisesti siirtää tykkäyksiä osoitteesta toiseen ja kerätä esimerkiksi yhdelle sivulle ison määrän tykkäyksiä.

      Ainoa tapa ratkaista ongelma on se, että uusien osoitteiden tykkäysnappeihin laitetaan vanhan sivun osoite. Tämän lisäksi vanhan osoitteen pitää vastata Facebookin crawlerille oikeat og:metatagit (lisäinfoa http://stackoverflow.com/questions/7197919/how-can-i-move-a-url-via-301-redirect-and-retain-the-pages-facebook-likes-and-o).

      Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki uudetkin tykkäykset koskevat vanhaa osoitetta, mutta muuta ratkaisua ei ole, jos osoiterakenne vaihtuu ja tykkäykset halutaan pitää tallessa.

      Koko homman toteuttaminen vaatii koodausta, sillä en ole tietoinen lisäosasta, joka tätä osaisi hoitaa oikein.

      • Anna sanoo:

        Kiitos nopeasta vastauksesta! Tiedätkö sitten sitä, voinko vaihtaa osoitteet haluamaani muotoon tästä päivästä lähtien? Eli kaikkien vanhojen postausten osoitteet Like-nappeineen pysyisivät vanhassa muodossa ja kaikkien uusien kirjoitusten osoitteet tulisivat olemaan muodossa, josta artikkelin nimikin näkyy? Ja vielä yksi mielipidekysymys, jos ehdit vastaamaan. Kumpaa itse pitäisit tärkeämpänä – sitä että osoitteet ovat järkevässä muodossa jossa näkyy artikkelin nimi, vai sitä, että artikkelilla on ”huono” osoite, mutta paljon Facebook-tykkäyksiä? Hakukoneoptimoinnin kannalta järkevä osoite lienee parempi…? t. Anna

      • Timo Leiniö sanoo:

        WordPress vaihtaa oletuksena kaikkien osoitteet. En ole törmännyt lisäosaan, joka osaisi vaihtaa vain osaan osoitteet. Olisi se varmaankin mahdollista, mutta jälleen luultavasti tarvitsisi jonkin verran koodaamista.

        Vastaus jälkimmäiseen kysymykseen on, että riippuu tilanteesta :) Jos tuotat aktiivisesti uutta sisältöä sivuille niin pitäisin osoitetta tärkeämpänä. Jos taas sivuille ei tule uutta sisältöä, silloin ei välttämättä osoiterakennetta kannata vaihtaa.

      • Anna sanoo:

        Suuresti kiitos näistä vastauksista! Aivan loistavaa, että ammattitaitoista ja selkeää apua saa näin nopeasti! :)

Lisää uusi kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *