Olemme aiemmin käyneet läpi, miten asettaa Google Analytics WordPress-sivustolle. Toivon mukaan se löytyy myös sinun sivustollasi, sillä jos et seuraa miten lukijat toimivat, miten voisit kehittää sivustoasi eteenpäin? Tällä kertaa käymme läpi, miten näyttää esimerkiksi suosituimmat artikkelit blogista perustuen Google Analyticsin tilastoihin.

Jos sivustollasi on käytössä välimuistitus, tällöin WordPressin lisäosat, jotka laskevat esimerkiksi sivukäyntejä, laskevat käyntimäärät yleensä väärin. Tämä johtuu siitä, että laskenta tehdään palvelinpuolella PHP-koodissa. Tällöin oletus monesti on se, että jokainen sivupyyntö menee PHP:lle saakka suoritettavaksi. Jos kuitenkin käytät esimerkiksi WP Super Cachea, tällöin näin ei ole vaan lisäosa tarjoaa ennakolta valmiiksi luotuja HTML-tiedostoja käyttäjillä. Google Analyticsia käytettäessä tätä ongelmaa ei ole, sillä se on toteutettu JavaScriptillä. JavaScript taas toimii jokaisella sivukäynnillä, vaikka käyttäjälle tarjottaisiinkin välimuistin HTML-tiedostot.

Suosituimman sisällön näyttämiseen tarvitsemme kaksi lisäosaa. Nämä ovat Google Analytics Dashboard ja Google Analytics Top Content Widget. Google Analytics Dashboard hakee sivuston Google Analytics tiedon WordPressiin. Google Analytics Top Content Widget taas tarjoaa vimpaimen ja lyhytkoodin, jolla suosituimman sisällön voi näyttää sivustolla.

Google Analytics Dashboard

Lisäosan asennuksen ja aktivoinnin jälkeen, lisäosalle pitää antaa lupa hakea Google Analytics tietoa Googlen palvelusta. Tämä onnistuu kun menee Asetukset > Google Analytics Dashboard ja klikkaa Start the Login Process.

gad-asetukset

Tämän jälkeen käyttäjä siirretään Googlen palveluun, jossa pitää ensin antaa käyttäjätunnus ja salasana.

Tämän jälkeen lisäosalle pitää antaa käyttölupa.

gad-lupa

Luvan annon jälkeen käyttäjä siirretään takaisin WordPressiin.

WordPressissä voi valita halutun tilin tiedon pudotusvalikosta. Tämän lisäksi voi myös määrittää käyttäjäryhmän, jolla on oikeus nähdä analytiikkaa WordPressissä. Asetuksien tallennuksen jälkeen analytiikkaa on nähtävissä mm. ohjausnäkymän etusivulla ja artikkeli tai sivujen listausnäkymässä.

Lisäosa tarjoaa pari lyhytkoodia ja vimpaimen, jolla analytiikkaa voi näyttää sivuilla tai sivupalkeissa, mutta nämä eivät ole mitenkään erityisen mielenkiintoisia toiminnallisuuksia.

Google Analytics Top Content Widget

Google Analytics Top Content Widget sen sijaan on mielenkiintoinen lisäosa. Lisäosan asennuksen ja aktivoinnin jälkeen voi suunnata suoraan vimpaimet osioon. Lisäosa vaatii toimiakseen Google Analytics Dashboardin, joten sen takia asensimme sen ensin.

Vimpaimista löytyy uusi Google Analytics Top Content -vimpain. Vimpaimen voi raahata haluttuun sivupalkkiin. Tämän jälkeen vimpaimeen voi määrittää seuraavat asiat:

  • Otsikko.
  • Kuinka monta katsomiskertaa artikkelilla pitää vähintään olla, jotta se näytetään listalla.
  • Kuinka monta artikkelia listataan.
  • Kuinka vanhaa analytiikkatietoa hyödynnetään.
  • Huomioidaanko etusivua listauksessa.
    • Yleensä tämä kannattaa poistaa, sillä lähes aina etusivu on sivuston suosituin sivu.
  • Poistetaanko linkkiotsakkeista jokin termi pois.
    • Monesti sivun otsakkeessa on sivuston nimi myös. Tätä ei listauksessa tarvitse näyttää jokaisessa linkissä, joten sen voi poistaa.
  • Näytetäänkö listauksessa sivuja, artikkeleja tai molempia.
  • Jätetäänkö jotakin tiettyjä sivuja tai artikkeleita huomioimatta.

Jos vimpain näyttää artikkeleja, tällöin vimpaimen tallennuksen jälkeen voi vielä määrittää näytetäänkö artikkeleja vain tietystä kategoriasta tai jätetäänkö jokin kategoria kokonaan huomiotta.

google-vimpain

Listaus on mahdollista näyttää myös sivulla tai artikkelissa lyhytkoodilla.

Lyhytkoodin kaikki parametriarvot löydät lisäosan sivuilta.

Kirjoittaja WP-opas ja WPWoofi yhteisö

Me ollaan Suomen suurin WordPressiin ja WooCommerceen erikoistunut Facebook-ryhmä joka käyttää WordPressiä ja WooCommercea bisnekseen päivittäin. Tule mukaan WPWoofin - Facebook-ryhmään. Ylläpidämme ja päivitämme myös WP-oppaan hyödyllisiä artikkeleita.

Keskustele ja kysy

  • Jakke Lehtonen sanoo:

    Sinällään ihan turhaa nippelöimistä, mutta suurin osa saiteista saa kävijänsä (some)jakojen ja orgaanisten hakujen kautta. Silloin etusivu on itseasiassa se vähiten katsottu sivu. Joka tarkoittaa sitä, että melkoinen osa webmastereista tuhlaa tolkuttomasti työaikaa täyteen turhuuteen hiotessaan etusivua kuntoon ;)

Lisää uusi kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *