Olen saanut useita toiveita siitä, että käsittelisin WordPressiin liittyvää hakukoneoptimointia, joten tässäpä sitä tulee. Hakukoneoptimointi on parhaimmillaan todella monimutkaista ja siihen vaikuttaa todella iso määrä asioita. On vaikeaa tietää, kuinka hakukoneiden algoritmit tarkalleen toimivat. Tällä kertaa käymme läpi perusasioita, jotka olisi hyvä ottaa huomioon jokaisessa verkkosivustossa. Suurin osa ohjeista pätee yhtä lailla muihinkin kuin vain WordPressillä tehtyihin sivustoihin.

Hakukonenäkyvyys ja WordPress SEO

WordPressiin on olemassa kymmenittäin erilaisia lisäosia, jotka tekevät ja lupaavat sitä sun tätä liittyen hakukoneoptimointiin. Kaksi lisäosaa on kuitenkin mielestäni ylitse muiden. Nämä lisäosat on Rank Math ja Joost de Valkin (yleisemmin tunnettu nimellä Yoast) WordPress SEO. Tässä artikkelissa käymme läpi WordPress SEO:n asetukset mutta samat kohdat ovat saatavilla myös Rank Mathissa.

Hakukoneoptimointi lisäosa on ehdottomasti sellainen, joka pitäisi asentaa kaikkiin WordPress-sivustoihin. Molemmat näistä lisäosista tarjoavat myös ilmaisen version. Vaikka lisäosat tarjoavatkin useita parannuksia hakukonenäkyvyyteen, niiden asennus ei ole tae siitä, että sivustosi alkaa näkyä ykkösenä esimerkiksi Googlessa.

Viittaan tässä artikkelissa useassa kohtaa lisäosan eri osioihin.

Lisäosan asennuksen ja aktivoinnin jälkeen sivupalkkiin ilmestyy uusi SEO-osio.

Hieman hakukoneoptimoinnista

Kaikkien tavoitteena on olla ykkönen erilaisilla hakusanoilla. Jos joku hakukoneoptimoinnin ammattilainen lupaa sinulle, että olet x ajan kuluttua ykkösenä tietyillä hakusanoilla, olisin hieman skeptinen. Tämä on toki mahdollista, mutta suurin kysymys on, että miten ykkössijoitus saavutetaan, jos se luvataan tietyn ajan puitteissa?

Hakukoneoptimointia on monenlaista. Yleinen kategorisointi on mallia Black / White / Gray Hat SEO.

Yksinkertaisesti sanottuna Black Hat SEO on hakukoneoptimointia, jossa käytetään tapoja, joiden on huomattu toimivan, mutta jotka saattavat olla epäeettisiä (=yritetään huijata hakukoneita tavalla tai toisella). Hetkellisesti tämä voi toimia erittäin hyvin kunnes hakukoneet päivittävät algoritmiaan ja sivusto menettää huomattavan määrän hakukonenäkyvyyttään.

White Hat SEO on tarkoittaa taas juuri päinvastaista hakukoneoptimointia kuin Black Hat SEO. Siinä optimointia tehdään, kuten hakukoneiden ohjeistukset antavat ymmärtää. Tämänkaltainen optimointi vie kuitenkin aikaa. Tulokset eivät näy päivässä tai välttämättä edes kuukaudessa. Kun jatkossa hakukoneiden algoritmeihin tulee muutoksia, luultavasti et menetä sijoituksia. Saatat jopa nousta ylöspäin samalla kun epäeettisiä tapoja käyttäneet tippuvat alaspäin.

Gray Hat SEO on taas jossakin White Hatin ja Black Hatin välillä. Lienee selvää, että pidemmän ajan tähtäimellä White Hat SEO on kannattavin vaihtoehto ja siihen liittyviä vinkkejä käymmekin tässä artikkelissa läpi.

Alla olevat vinkit ovat täysin satunnaisessa järjestyksessä.

Sosiaalinen media

Harvemmin nykyään enää törmää sivustoihin, joissa sosiaalisen median jakonappeja ei olisi, mutta joka tapauksessa ne tulisi lisätä sivuille kuin sivuille. Hakukoneet ottavat jossain määrin huomioon sosiaalisessa mediassa jaettujen linkkien merkityksen mutta tykkäysmäärillä ei ole todettu olevan mitään hakukoneissa nostattavaa merkitystä.

Sosiaalisella medialla on kyllä välillisesti merkitystä brändin ja tunnettavuuden kasvattamisessa, jolloin ihminen todennäköisemmin klikkaa myös hakukoneista tutumpaa sivua kuin tuntematonta. Sosiaalinen media on todella hyvä paikka jakaa tietoa uusista artikkeleistasi, tuotteista ja muusta sisällöstä. Näin saat enemmän silmäpareja juuri sen parhaimman sisällön ääreen.

WordPress SEO:ssa on omat asetukset sosiaaliselle medialle kohdassa SEO > Sosiaalinen media. Osioon kannattaa täyttää eri sosiaalisten medioiden tiedot, jos ne löytyvät. Jos sivustoasi varten ei ole tehty Facebook-sivua, YouTube -sivua, Instagram -sivua tai Twitter-tiliä, niin mieti hetki pitäisikö sinulla ne olla? Luultavasti vastaus, että pitäisi olla.

Sosiaalisen median tilit on hyvä omistaa oman brändisi nimellä, vaikka et niitä käyttäisikään. Hakukonenäkyvyyden kannalta tärkein asia tilejä luodessa on se, että muistat myös päivittää kyseisen tilin kuvauksen. Mitä yrityksesi tekee ja linkittää kotisivuillesi, blogiisi tai verkkokauppaan.

Suomessa on törkeän helppo saada sivusto näkyviin omalla bränditermillä ihan vain ottamalla haltuun ilmaiset SOME kanavat, koska jokainen linkki on tärkeä. Suurin osa kilpailijoista ei vaivaudu myöskään luomaan linkityksiä. Linkityksistä vielä lisää toisessa vinkissä.

Facebook välilehdelle kannattaa myös käydä lisäämässä oletuskuva mitä käytetään, jos kyseisessä sivussa ei ole mitään kuvaa käytössä. Yoast SEO on siitä viisas työkalu, että se osaa napata sivun artikkelikuvasta ja joissain tapauksissa myös sivun sisällöstä kuvan.

Mutta yleensä sivut kuten yhteystiedot, ota yhteyttä ja palvelut sivulle jää kyseinen kuva lisäämättä. Mikä tarkoittaa pienempää palstatilaa ihmisen jakaessa kyseistä sivua eteenpäin. Oletuskuva kannattaa lisätä ja sen kannattaa olla minimissään Facebookin linkin jakokuvan kokoinen mikä on 1200 x 630. Tällä toiminnolla ei ole merkitystä hakukoneissa. Mutta jaettaessa SOME kanaviin isompi palstatila vain on isompi palstatila :)

Sivuston nopeus

Sivuston nopeus vaikuttaa sivuston rankkaukseen. Tämän lisäksi se vaikuttaa tietysti myös lukijoihin. Jäätkö sinä odottamaan sivua, joka latautuu yli viisi sekuntia vai poistuitko jo? Sivustojen nopeus kannattaa tarkistaa käyttämällä työkalua kuten PageSpeed Insights. PageSpeed Insights antaa hyvin osviittaa siitä miten voit parantaa sivustosi nopeutta.

WordPressin kanssa kannattaa ehdottomasti käyttää välimuistituslisäosaa, kuten WP Super Cache tai WP Rocket. Tämän lisäksi kannattaa välttää hitaasti toimivia lisäosia. Jos haluat mahdollisimman nopean sivuston niin käytettävällä webhotellilla on se isoin rooli koko hommassa. Kannattaa lukea webhotellit kokemuksia artikkeli missä suosituin on yleensä myös se. Millä saat parhaat tulokset nopeuden suhteen kuntoon.

Kuinka näet että sivuston nopeus on hyvä googlen silmissä?

Kun olet lisännyt sivustosi Googlen Search Consoleen niin näet vasemmassa sivupalkissa ”Sivun käyttökokemus” kohdan. Minkä alta avautuu kaaviot niin mobiilin kuin pöytäkoneen nopeuksista.

Responsiivinen suunnittelu

Mobiilikäyttö kasvaa koko ajan, joten sivuston kannattaa olla responsiivinen. Voit lukea Sofokuksen blogista lisää siitä, mitä responsiivinen suunnittelu tarkoittaa. Sekä Google että Bing suosittelevat mobiilisivustojen tekoon responsiivistä suunnittelua.

Kun sivusto tehdään responsiivisesti, tällöin on olemassa vain yksi sivusto ja osoite, joka toimii kaikilla laitteilla. Tämän myötä esimerkiksi ulkoiset linkit linkkaavat aina samaan sivustoon, eivätkä esimerkiksi erilliseen työpöytä- tai mobiilisivustoon.

Käyttäjäystävälliset osoitteet

Käyttäjäystävälliset osoitteet ovat olleet jo jonkin aikaa sisällönhallintajärjestelmien perusominaisuus, mutta silti välillä näkee sivustoja, joissa ne eivät ole käytössä. WordPressissä osoiterakenteen saa helposti muutettua asetuksista.

Suositelluin osoiterakenne on Artikkelin nimi.

Jos muutat olemassa olevan sivuston osoiterakennetta, muista uudelleenohjata vanhat osoitteet uusiin. Tämä on tärkeää!

Suositelluin osoiterakenne on Artikkelin nimi.

Sivukartta

Sivustolla kannattaa aina olla automaattisesti päivittyvä XML-sivukartta. Yoast SEO -lisäosalla tämän toiminnallisuuden saa sivuille automaattisesti. Sivukarttoihin liittyvät asetukset löydät SEO > Haun ulkoasu kohdan alta.

Hyödyllisiin asetuksiin ”haun ulkoasu” kohdassa kuuluu esim. Täällä WordPress oppaassa emme halua, että avainsanoihin linkitetään sivustokartoissa tai niitä yleensäkään indeksoidaan hakukoneissa.

Sivukartta itsessään toimii osoitteessa /sitemap-index.xml (esim. WP-Oppaan sivukartta https://wpopas.fi/sitemap_index.xml).

Sivustokartta kannattaa ehdottomasti syöttää Google Search Consoleen. Tämä on täysin ilmaista ja nopeuttaa sivuston indeksointia Googleen. Lisäksi palvelusta näkee paljon muitakin hyödyllisiä tietoja. Kannattaa siis kirjautua palveluun ja toimia ohjeiden mukaan. Oma sivusto pitää varmentaa ensin, mutta toimenpide on yksinkertainen.

Toinen hyödyllinen työkalu on Bingin Webmaster Tools. Kyseisessä palvelussa saat lisättyä sivustosi myös Bing hakukoneeseen. Bing webmaster toolsin avulla saat myös tehtyä hakukoneoptimointi raportteja, kuin myös Bing Webmaster Tools antaa selkeitä vinkkejä ja kertoo virheistä mitä parannettavaa sivustoillasi voisi tehdä. Googlen Search Console taas ilmoittaa virheistä mutta ei, samalla tavalla esitä selkeästi kuinka voisi vielä parantaa näkyvyyttä. Suuri suositus!

Kuvat

Myös kuvien suhteen on tehtävissä optimointia. Ensinnäkin kuvatiedoston nimi kannattaa asettaa mahdollisimman kuvaavaksi. Sillä on siis eroa, onko artikkeliin liitetyn kuvan nimi sininen-auto.jpg vai jfur494hf.jpg. Kuvan nimi kannattaa muokata ennen kuin sen siirtää WordPressiin.

Kuvat kannattaa tehdä myös täysin oikeaan kokoon suoraan koneella ennen siirtoa WordPressiin. Täysin oikea tarkoittaen sitä mikä on maximi koko missä sitä käytetään sivustoilla tai muualla. Esim. WooCommercen tapauksessa tuotekuvien koko tulisi olla minimissään 1200×1200 koska näitä kuvia voi käyttää myös maksullisessa mainonnassa hyödyksi.

Jos käytössäsi ei ole kuvankäsittelyohjelmaa niin ilmaisella Canva versiolla onnistuu helposti oikeankokoisten kuvien tekeminen. Voit tästä napata ilmaisen 1200×1200 kuvapohjan käyttöösi.

Kuvat myös kannattaa optimoida mahdollisimman kevyeksi että ne latautuvat myös käyttäjille nopeasti. Tutustu siis myös kuinka optimoit kuvasi automaattisesti artikkeliin.

Kuvalle tulisi myös aina määrittää otsikko ja vaihtoehtoinen teksti. Nämä jäävät monesti väliin (myös allekirjoittaneella). Kannattaa muistaa, että hakukoneet eivät osa tulkita mitä kuvassa on varsinkaan jos kuvan nimi ei sitä suoraan kerro. Tämän takia on tärkeää määrittää otsikko ja vaihtoehtoinen teksti, joiden kautta hakukone ymmärtää paremmin kuvaa.

Otsikko näytetään tämän lisäksi myös kuvan päällä, kun hiiri osuu siihen. Vaihtoehtoinen teksti taas näytetään, jos kuva on rikki tai jos kuvien lataus on otettu pois käytöstä selaimessa.

Tekstien määrittäminen onnistuu WordPressissä helposti kuvan lisäyksen yhteydessä. Se vain pitää muistaa tehdä.

Murupolku

Murupolku on linkkipolku, joka kertoo sekä käyttäjälle että hakukoneille, mikä sivuston rakenne on. Esimerkin murupolusta näet tämän sivun yläosassa heti artikkelin otsikon yläpuolella.

murupolku-esimerkki

Jos sivuillasi on murupolku, hyvä. Tästä huolimatta saattaisi olla hyvä käyttää WordPress SEO:n murupolkua, sillä se lisää HTML-koodiin hieman omaa magiikkaa (Rich Snippets). On hyvin todennäköistä, että nykyisestä murupolustasi nämä puuttuvat.

Yoast SEO:n murupolku pitää ensin ottaa käyttöön SEO > Haun ulkoasu > Murupolku osiosta. Osiossa voi myös räätälöidä erilaisia asioita, kuten murupolun erotinmerkin tai etuliitteen. Käyttämässäsi teemassa saattaa olla jo suora integraatio Yoast SEO lisäosan kanssa, jolloin murupolku alkaa näkymään sivustoilla automaattisesti. Muussa tapauksessa näytettävä koodinpätkä pitää syöttää siihen kohtaan teemassasi, johon murupolun pitäisi ilmestyä. Lisäosa kun ei voi tietää, mihin kohtaan murupolun haluat.

Linkitykset kategorioidaan kahteen osaan (Sisäinen linkitys ja ulkoinen linkitys)

Linkitys on olennainen osa sisältöä. Vaikka hakukoneissa huomioonotettavia linkityksiä on kaksi huomattavasti erilaista tyyppiä niin kummassakin on sama periaate nimeämisellä.

Linkin nimeä kannattaa siis myös aina miettiä. Erityisesti yleiset termit kuten ”lue lisää” tai ”täällä” ovat huonoja. Alla on esimerkki, alleviivattu kohta tarkoittaa linkkiä.

Huono tapa:
Oletko jo tutustunut responsiiviseen suunnitteluun? Lue lisää täältä.

Hyvä tapa:
Oletko jo tutustunut mitä responsiivinen suunnittelu on?

Jälkimmäinen kertoo hakukoneelle valmiiksi, mistä linkissä on kyse.

Sisäinen linkitys (Internal linking)

Sisäinen linkitys tarkoittaa sivuston sisällössä kuten sivujen ja artikkelien teksteissä olevia linkityksiä, siihen sisältöön minkä sinä haluaisit näkyvän paremmin hakukoneissa. Haluaisitko, että verkkokauppasi joku osasto näkyy paremmin hakutuloksissa? Luo runsaasti hyvää aihetta sivuavaa tai johdattavaa materiaalia ja linkitä kyseiseen osastoon. Tämä vahvistaa kyseisen osaston ns. ”Merkittävyyttä” Googlen silmissä.

Sama periaate on käytössä myös muilla sivuilla. Käytännössä huomioon kannattaa ottaa, että jokaisella sivulla kannattaisi olla ainakin yksi linkki johonkin toiseen paikkaan sivustoillasi. Esim. Palvelut -sivulla jossa listataan kaikki tarjoamasi palvelut, tulisi linkittää yksittäisten palveluidesi sivuille, kuin myös yksittäisten palveluiden sivuilta tulisi linkittää takaisin palvelut sivulle.

Ulkoinen linkitys (Extrenal linking)

Ulkoisella linkityksellä on tutkimusten mukaan todettu olevan valtava vaikutus hakukonenäkyvyyteen. Mutta samalla näin sosiaalisen median käytön aikakautena se on myös haastavinta koska monet ovat siirtyneet käyttämään vain sosiaalista mediaa. Etenkin täällä Suomessa.

Sosiaalisen median linkityksillä taas ei saa samanlaista hyötyä kuin saa esim. blogeissa tai toisilla sivuilla olevissa linkityksissä sivustoillesi. Mutta näitäkin on kahta erilaista.. Esimerkkinä Facebook jaot: Omaan profiiliin (Ei merkitystä hakukoneissa.. Mutta on merkitystä brändillisesti, joten kannattaa tehdä vaikkei siitä hakukonehyötyjä saakkaan)

Facebook jaot: Oman yrityksen Facebook -sivulle (On merkitystä koska kyseinen sivu on julkisesti saatavilla myös Googlen indeksoitavaksi).

Toinen esimerkki Twitteristä: Kummastakin jakotavasta on hyötyjä, koska Twitterissä oleva sisältö on julkista ja näin ollen Googlen on mahdollista indeksoida ja nähdä kyseinen sisältö. Entäpä Pintrest? Sama homma kuin Twitterillä, joten tästä on hyötyjä pienesti myöskin.

Edellä käsiteltiin ns. helpon linkin paikkoja, joiden avulla esim. pienillä paikkakunnilla saa jo tuloksia aikaan aktiivisella toiminnalla. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että huomioimalla SOME kanavat on yleensä merkitystä vain sisällön nopeammassa indeksoinnissa. Ei niinkään sisällön pysyvyydessä hyvillä sijoituksilla hakutuloksissa.

Todella kilpailtujen hakusanojen parissa ei myöskään SOME kanavien päivittäminen riitä. Siksipä sinun kannattaa ottaa huomioon, että linkitykset toisilta sivuilta ja blogeista ovat ne kaikkein parhaimmat linkit, joihin sinun kannattaa panostaa myöskin.

Linkityksissä blogeista ja sivustoilta on huomattavasti pitempi ”Elossaoloaika” koska SOME:ssa oleva sisältö vanhenee jo 7 päivän jälkeen ja linkkejä ei tämän jälkeen klikkaile enään kukaan. Kun taas eri sivustoilla ja blogeissa olevat linkitykset toimivat hyvin jopa vuosikaudet.

Hyödyllisiä linkityksiä saat mm. Tekemällä yhteistyötä alaasi liittyvien toisten yrityksen kanssa, jotka linkittävät heidän sivustoltaan esim. Artikkelista suoraan sinun sivustollesi. Kaikkein optimaalisimmin vielä itse kyseiseen sivuun, minkä haluat sijoittuvan hyvin käyttämällä ylempänä kuvattua nimeämistapaa.

Verkkokauppojen tapauksissa potentiaalia löytyy mm. Brändien / Valmistajien sivustolla on yleensä listattu ”Jälleenmyyjät” -osio johon kannattaa ottaa yhteyttä ja pyytää linkitystä omaan sivustoosi. Näillä pääsee yleensä kivasti aloittelemaan linkkienrakennus prosessia.

Todella hyviä linkkejä saa myös blogeista, jotka kirjoittavat sivustosi aiheista. Eri aiheiden blogeja löytyy mm. Blogit.fi listauksen kautta.

Linkkien rakennuksen tärkeimmät asiat

  • Tähtää määrään mutta laatu on tärkeä.
  • Älä käytä ulkomaalaisia linkityspaikkoja, jos sisältösi ei ole kyseisellä kielellä.

Sivujen otsikot

WordPress SEO:n avulla voi määrittää sivujen otsakkeiden muodot. Otsikolla tarkoitan sitä, joka näkyy selaimen välilehdellä.

SEO > Haun ulkoasu kohdan otsikot kannattaa käydä läpi. Jotkin otsikot ovat oletuksena englanniksi, joten ne kannattaa kääntää. Yleisin kääntämätön kohta löytyy > Arkistot > Osastot kohdan alta jossa ”Archive” on unohdettu kääntää tai poistaa kokonaan. Jos, sinulla on WooCommerce käytössä niin kannattaa tarkistaa kyseinen kohta. Itse poistan koko archive sanan WooCommercen kanssa.

Sisältö

Jos olet joskus etsinyt tai lukenut artikkeleita hakukoneoptimoinnista, olet luultavasti törmännyt lauseeseen ”Content is king.”. Sisältö on tosiaan sivustojen kuningas. Jos haluat sivustollesi liikennettä, luultavasti sivustollasi pitää olla sisältöä, joka kiinnostaa ihmisiä. Miksi kukaan muuten kävisi sivuilla?

Yoast SEO tarjoaa kirjoittamiseen oivan työkalun, joka löytyy sivun ja artikkelin muokkauksesta.

Kun kirjoitat artikkelia, mieti sille yksi avainsana, jolla lukijat hakisivat kyseistä artikkelia. Tämän jälkeen kirjoita se Focus Keyword -kenttään. Kannattaa määrittää myös SEO Title ja Meta-kuvaus. Samalla näet, miltä artikkeli näyttää Googlen hakutuloksena. Lisäosa antaa ohjeita siitä, kuin pitkiä tekstien kannattaa olla. Kun olet valmis, tallenna luonnos. Tämän jälkeen lisäosa näyttää, onko artikkeli kirjoitettu SEO-mielessä hyvin.

Julkaise laatikko näyttää väripallon. Jos pallo on punainen tai keltainen, tekemistä riittää vielä. Kun pallo on vihreä, artikkeli on ok.

Lisäosan SEO-analyysi välilehdeltä näkee paremmin, mitä asioita tekstissä voi parantaa. En käy näitä sen tarkemmin läpi, mutta yleistä on se, että avainsana ei esiinny esimerkiksi tietyissä paikoissa tai tarpeeksi monta kertaa. Kannattaa huomioida, että lisäosa ei osaa ottaa huomioon suomalaisia taivutusmuotoja. Tämän takia osumat kohdistuvat siis juuri täsmälleen yhteen annettuun avainsanaan.

Edistyneet välilehdellä voi määrittää esimerkiksi sen, näkyykö artikkeli sivukartassa. Sosiaalinen media välilehdellä voi tarpeen vaatiessa määrittää erilliset kuvaustekstit Facebookiin ja Twitteriin. Jos näitä ei täytetä, tällöin käytetään yleiset välilehden meta-kuvaus kentän tekstiä.

Joskus tuntuu siltä, että sisältöä tuotetaan totaalisesti hakukoneita varten. Kannattaa kuitenkin muistaa, että ihmiset ovat ne, joita varten sisältöä kirjoitat. On siis ok, jos joskus et pysty kirjoituksessasi täyttämään kaikkia ohjenuoria.

Hakukoneet eivät myöskään pidä siitä, jos samaa sisältöä löytyy useilta eri sivuilta. Tätä kannattaa siis välttää.

Tutki mitä hakusanaa ihmiset käyttävät

Usein minulle tulee vielä vastaan, että ollaan yritetty itse arvata hakusanoja mitä ihmiset käyttävät hakukoneissa ja kyseiseksi hakusanaksi on valikoitunut turvallinen ammattitermi. Ammattitermissä kun taas on sellainen haaste, että valtaosa kyseisen palvelun tarvitsijoista ei sitä käytä. Vaan palvelun tarvitsijat eli käyttäjät käyttävät aiheeseen viittaavaa hakusanaa, joka taipuu tavallisen tallaajan kieleen myöskin.

Nykyään sinun ei tarvitse edes yrittää optimoida sivustojasi vähän sinne päin koska hakusanojen käyttö ja käyttömäärät ovat saatavilla esim. Google Trendsin tai Ubersuggestin avulla. Itse suosin ubersuggestia koska sen avulla saa luotua hyvin listoja eri hakusanojen määristä, joka auttaa luomaan sisältöä kyseisen aiheen ympärille. Tässä alla näet kuukausittaisen hakumäärän termillä, jolla todennäköisesti juuri sinä olet saapunut tätä artikkelia lukemaan.

Verkkokauppias tarkista mikä otsikointi ja nimeämis tyyli on käytössä alallasi

Jos olet kilpaillulla alalla niin osastojen ja tuotteiden otsikoinnilla ja nimeämisellä oikein on suuresti merkitystä. Valtaosa aloittelijoista nimeää tuotteet seuraavasti: Tuotenimi + brändi. Tämä itsessään on monesti huono, koska asiakkaat taas etsivät tuotteita seuraavasti: Brändi + Tuotenimi. Tämä sama periaate pätee yleensä myös palveluihin. Kannattaa siis tarkistaa mikä on sinun alallasi käytetty tyyli. Monesti näillä hakusanoilla on myös erit hakutulokset.

Tarkista kilpailu ja realistisesti arvioi mahdollisuutesi kilpailuun

Top 10 sijoitukset on käytännössä kilpailu (kuka tekee paremmin ja eniten) jolloin aloittavan sivuston mahdollisuudet sijoittua käytetyimmillä hakusanoilla on todella pienet. Otetaan esimerkkinä vaikkapa ”Kirjat” hakusana mitä haetaan 5400 kertaa kuussa.

Tuloksista nähdään että tässä tapauksessa kilpailtaisiin suurimpia suomalaisia (suomalainen.com, cdon.fi, karkkainen.com, prisma.fi, wsoy.fi) verkkokauppoja vastaan. Onko aloittavalla verkkokauppiaalla mitään mahdollisuutta päästä näihin tuloksiin mukaan top-10?

Käytännössä ei oikeastaan.. Koska isot sivustot, jotka ovat vakiinnuttaneet asemansa ja tuottavat jatkuvalla syötöllä lisää juuri aiheeseen liittyvää materiaalia, lisää googlen indeksoitavakasi on nämä todella haastavia päihittää. Olisiko se kuitenkin mahdollista? Kyllä.. Jos sivustoillasi on tarpeeksi sisältöä, joka on verrattavissa näiden verkkokauppojen sisältömäärään. Siinä olisi kyllä aikamoinen kirjoittaminen.

Miten sinun kannattaisi tätä lähestyä?

Sinun kannattaa erikoistua sellaisiin hakusanoihin, joihin käytännössä isot verkkokaupat eivät pysty keskittymään kunnolla. Näiden hakusanojen hakumäärät ovat pienempiä, mutta samalla myös parempia, koska asiakas etsii juuri kyseisestä aiheesta tuotteita/tietoa. Tässä alla on pari esimerkkiä, jotka voisivat olla ihan potentiaalisia kohteita pienemmillekin sivustoille.

Verkkokauppias tarkista että jokaisella osastolla on yksilöivä kuvaus

Osastot keräävät monesti ne suurimmat kävijämäärät jos ne on tehty oikein ja ne sijoittuvat hyvin kyseiseillä hakusanoilla. Käytännössä jokaisessa osastossa tulee olla oma kuvaus kyseisestä aiheesta, joka auttaa lukijaa ymmärtämään mitä kyseisessä osastossa yleensäkkin on. Tekstin määrä riippuu ihan kilpailijoista kuinka paljon he ovat aiheesta kirjoittaneet.

Kirjoita enemmän ja paremmin kyseisestä aiheesta niin sinulla on mahdollisuudet sijoittua paremmin. Kannattaa myös ottaa huomioon sisäinen linkitys tässä kohtaa. Esim. osastoihin voit tekstiin sisällyttää korkeimman kilpailun tuotteita, toisia ala-osastoja tai aiheeseen liittyviä brändejä.

Verkkokauppias tarkista että jokaisella brändillä / tuotemerkillä on yksilöivä kuvaus

Brändit / tuotemerkit on eräs todella hyvä tapa kasvattaa verkkokaupan näkyvyyttä. Nämä myös tarjoavat älyttömän hyvät mahdollisuudet saada linkkejä verkkokauppaasi. Kirjoita hyvä ja uniikki kuvaus kyseisestä brändistä / tuotemerkistä ja linkitä kyseisestä tekstistä osastoihin missä kyseisen brändin / tuotemerkin tuotteita on. Näin samalla saat omaa sisäistä linkitystä parannettua.

Kuin myös, voit pyytää ulkoista linkkiä kotisivuillesi koska brändeillä yleensä on jonkinlainen sivusto. Mihin he ovat listanneet kauppoja ja verkkokauppoja. Linkin pyytäminen on helppoa esim. Tässä alla olevan sähköpoviestiviestin avulla. Itse olen käyttänyt kyseistä pohjaa hyödyksi monet kerrat hankkiessa asiakkaille ulkoisia linkkejä verkkokauppoihin.

Hyvää päivää,

Auttelen päivittämään brändien kuvauksia (Verkkokaupan nimi) verkkokauppaan. Kävin juuri lisäämässä kuvauksen teidän brändistä sivulle: (https://verkkokauppasi.fi)

Kuvauksessa on myös linkitys teidän kotisivuille jos vierailija haluaa tulla lukemaan lisää teidän toiminnasta. Samalla huomasin, että teillä on jälleenmyyjä osio sivustolla.: (Linkki kyseisen sivuston jälleenmyyjä osioon)

Olisiko mahdollista että lisäisitte jälleenmyyjä sivujen myyntipaikkoihin (verkkokaupan nimi) linkin myöskin?

Tässä (verkkokaupan nimi) tiedot:

(verkkokaupan nimi)
Esimerkkikuja 5
94400 Esimerkkilässä
044 123 123

Verkkokauppa:
(https://verkkokauppasi.fi)

Ystävällisin terveisin,
Erkki Esimerkki

Lisäosavinkki: Itse suosittelisin brands ominaisuuden tekemiseen WooCommerce Brands lisäosaa. Kyseisen lisäosan avulla saa suoraan schemallisesti oikeat brändit tuotteisiin kuin myös brändit näkymään suoraan tuotteissa. Kyseisen lisäosan kanssa saat myös samantien hienolta näyttävät ja selkeät listaukset jopa aakkosina listattua sivuille.

Jos haluat sijoittua top 10 niin tee paremmin kuin top 10

Monesti kysytään ”Kuinka minä pääsisin sijoittumaan hakusanalla x tai y top 10”. Vastaus tähän on suhteellisen helppo, näin periaattessa. Kannattaa ottaa huomioon että ensimmäiset 10 tulosta, ovat oikeasti ne sivut, jotka ovat optimoineet kyseiselle hakusanalle mahdollisimman hyvin.

Eli jos haluat kyseiset sivut päihittää tulee sinun huomioida mm. kuinka paljon kyseisisillä sivuilla on tekstiä, kuinka kyseiselle sivulle linkitetään ja korostetaan, että kyseinen tulos on se paras mahdollinen tulos juuri tälle kyseiselle haulle. Yleensä nämä ovat aika selkeitä tapauksia.

1. Huomattavasti enemmän tekstiä

Tekstinmäärän voit helposti tarkistaa sillä että kopioit koko sivun tekstin ja liität sen Wordiin. Alhaalla näet sanojen lukumäärän kyseiseltä sivulta.

Kopioi / Liitä tyylisesti voit tarkistaa kilpailijoidesi sanamäärän. Esim. jos pääsääntöisesti kaikilla on n. 300-400 sanan välillä. Niin sinun kannattaa kirjoittaa vaikkapa 500 sanan hyödyllinen artikkeli.

2. Muista osastoista ja artikkeleista linkitetään kyseiselle sivulle huomattavasti enemmän ja kyseiset linkit tulevat sellaisesta sisällöstä mikä sivuaa aihetta todella hyvin. Kannattaa huomioida, että linkityksiä on erilaisia. Esim. Sinulla on osasto koiranruoka ja artikkeleita kirjoitetaan kissanruuasta. Googlehan osaa huomioida, että tämä linkitys ei ole relevanttia tälle kyseiselle aiheelle. Eikä se anna samanlaista arvoa kyseiselle linkille ja näin ollen osastolle koska puhutaan eri aiheesta. Jos taas artikkelista missä puhutaan koiranruuista linkitetään koiranruoka osastoon on tästä linkityksestä enemmän hyötyjä.

Yksi sivu, osasto tai tuote on yksi hakusana

On tärkeä ottaa huomioon että varsinkin aloittaessa sinun kannattaa keskittyä optimoimaan vain yhdelle hakusanalle. Käytännössä siis yhdellä sivulla on tietty tavoite. On mahdollista keskittyä useampaankin esim. 2-3 hakusanaan yhdellä sivulla mutta tämä vaatii aika paljon tekstiä ja testailtua onnistuakseen niin, että kahdella tai useammalla hakusanalla pysytään siellä top-10 tuloksissa. Tämä myös vaatii sen, että kilpailu kyseisillä hakusanoilla ei ole kovaa.

Välissä on ok kirjoittaa väärin

Tässä hiljakkoin vastaan tuli eräs erittäin mielenkiintoinen asia minkä takia tutkinnan merkitys korostuu entisestään. Meillä oli kova keskustelu moderaattoritiimin kanssa eräästä artikkelista, artikkelin nimeämisestä ja oikeinkirjoituksesta.

Kielioppi on tärkeää ja Googlekin korostaa kieliopin merkitystä ohjeissa. Mutta Googlen algoritmit toimivat tavalla, jolla ”Eniten käytetty hakutermi on se oikea hakutermi” joten tilanteissa, jossa google ei ymmärrä suomea tarpeeksi hyvin. Tulee vastaan tilanteita, jolloin kieliopin kannalta väärin kirjoitettu termi on se termi millä on hakuja ja kieliopillisesti oikealla ei.

Kyseisessä artikkelissa käytettävä kieliopin kannalta oikea termi oli:
Kokemuksia webhotelleista jossa oli hakuja 0 kpl/kk.

Kun taas kieliopillisesti väärä termi joka sopii paremmin jokaisen suuhun oli:
Webhotelli kokemuksia jossa oli hakuja 140 kpl/kk.

Päätimme ihan testin vuoksi julkaista kyseisen artikkelin otsikolla: Kokemuksia webhotelleista. Parin viikon indeksoinnin ja tasaantumisen odottamisen jälkeen. Kyseinen artikkeli oli kokemuksia webhotelleista hakusanalla sijalla 1 kun taas hakusanalla webhotelli kokemuksia sijalla 12. Eli kyseinen artikkeli ei päässyt, sillä käytetyllä hakusanalla edes sivulle yksi.

Tässä vaiheessa pitää tehdä valinta.. Halutaanko me oikeasti näkyä sivulla 2 Googlessa mihin todella harva koskaan päätyy? Vain sen takia, että halutaan kirjoittaa oikein. Vai optimoidaanko me ihmisille, joille kyseinen artikkeli on tarkoitettu?

Tämän jälkeen muutimme vain otsikon ja hieman metakuvausta kokemuksia webhotelleista > webhotelli kokemuksia tyyliin. Nyt kyseinen artikkeli on majaillut 140 kpl/kk haettavalla sanalla jo parisen kuukautta sijalla 1 ja kokemuksia webhotelleista hakusanalla sijalla 1. Käytännössä tässäkin olisi ollut potentiaalisesti mahdollista päästä oikeinkirjoitetulla versiolla ylemmäs optimoimalla.

Mutta kilpailijat oli jo optimoinut täsmälleen oikein eli ”webhotelli kokemuksia” tyyliin joka tod.näköisesti teki oikeinkirjoitetun version sijoittumisesta hankalampaa. Google tykkää täsmälleen oikeista termeistä.

Testaa, seuraa ja muokkaa

Kannattaa muistaa että hakukoneoptimointi on jatkuvaa työtä. Hyvien tuloksien saavuttaminen on hyvinkin mahdollista monelle sivustolle ja verkkokaupalle mutta se vaatii myös työtä.

Ajattele kokonaisuutena. Kuinka voisin tehdä omasta sivustostani parhaan informaatiolähteen juuri tälle kyseiselle aiheelle? Onko se asiantuntijahaastattelu, äänestys, käyttöohjeita, reseptejä tai mm. onko YouTube videoita kyseiseen aiheeseen tehty mikä voisi tässä asiassa auttaa parhaiten käyttäjiä?

Muista myös testata eri otsikoita ja metakuvauksia. Voit luoda artikkeleita mielin määrin ja muokata kyseisten artikkelien sisältöä, luoda sisäistä ja ulkoista linkitystä pitemmällä aikavälillä, jolloin näet vaikutukset hakutuloksiin parhaiten.

Nykyään Googlella kestää oman kokemuksen mukaan 3 viikosta – 5 viikkoon, että esim. artikkelin otsikot ja metakuvaus päivitetään muutoksien mukaiseksi, jos ne on osuvia kyseiselle hakutulokselle.

Eli jos teet sisällöllisiä muutoksia ja vaikkapa linkitystä lisää tänään. Niin kannattaa tarkistaa sijoittumiset n. 3 – 5 viikon kuluttua niin näet niiden vaikutuksen sijouttumiseen. Hakutulosten sijoittumisen seurannasa kannattaa käyttää esim. Ubersuggestia minkä avulla näet ja saat jopa ilmoituksen sivustosi parantuneista tai huonontuneista sijoituksista hakutuloksissa.

Kuinka tarkistat oman kotisivun / verkkokaupan sijoitukset tietyillä hakutermeillä?

Automaattiset työkalut sijoitusten seurantaan

Työkaluja hakukonesijoitusten seurantaan on aika paljonkin. Itse käytän Ubersuggestia ja suosittelen sitä käyttökokemuksen vuoksi myös muille. Sillä on tosi kätevä seurata sijoittumisia eri aikoina. Näet kätevästi yhdestä näkymästä koko sivustosi nousut ja laskut. Näet mikä sivu sijoittuu millekkin hakusanalle ja monennella positioilla.

Ubersuggest antaa myös vinkkejä tulevista trendeistä tyyliin ”Tällä ja tällä hakusanalla mitä seuraat on ensikuussa nousua tämän ja tämän verran joten sinun kannattaa päivittää tätä ja tätä sisältöä”. Samankaltaisia työkaluja on myös esim. Ahrefs työkaluja tähän samaan seurantaan on tosiaan aika paljon! :D

Manuaalinen tapa tarkistaa sijoitukset

Jos et halua vielä sijoittaa rahaa näihin maksullisiin työkaluihin niin tosi hyvä tapa on tehdä manuaalinen tarkistus. Se on myös tosi yksinkertaista! Manuaalista tarkistusta tehdessä on tärkeintä että käytät incognito eli yksityinen selaus tilaa. Sen jälkeen menet sille google versiolle minkä sijoituksia haluat seurata.

Jos et siis tiennyt niin Googlesta on eri versioita:
Google.fi on suomiversio
Google.com on globaali ja pääosin englantiversio
Google.de on saksan versio
Yms. Kaikilla kielillä ja kieliversioilla on oma domaininsa ja niillä on hitusen omat tarkoituksensa. Esim. google.fi versiossa preferoidaan suomenkielistä tekstiä ja tulokset palautetaan englanniksi jos suomeksi hakutuloksia ei ole tarjota. Sama systeemi toimii myös kaikilla muilla kielillä.

Joten jos haluat tarkistaa sijoituksiasi pääosin suomalaisille jotka käyttävät google.fi versiota. Niin silloin sinun tulee kirjoittaa osoitekenttään google.fi. Seuraavaksi simppelisti voit kirjoittaa sen kyseisen hakusanan hakukenttään ja painaa Google-haku.

Sijoitusten laskeminen alkaa mainosten jälkeen

Tämän haun jälkeen aletaan laskemaan alaspäin mainosten jälkeen. Otetaan esimerkkinä webhotelli kokemuksia artikkeli mitä muutenkin on käytetty tässä artikkelissa esimerkkinä. Joten hakukonesijoitus tälle kyseiselle artikkelille on 1.

Joten kun aletaan tarkistamaan sijoituksia niin rullataan alaspäin laskien ylöspäin samalla. Mainoksia ei oteta laskuihin mukaan. Näin onnistuu manuaalinen tarkistus hoitaa myös itse o/ Näitä on myös hyvä tehdä välissä itse vaikka käyttäisit jotain automaattista seurantatyökalua että varmistut työkalun oikeellisuudesta.

Voiko hakukoneoptimointi mennä yli?

Kyllä voi. Google osaa huomata jos käytät täysin samaa hakusanaa tai hakusanaparia otsikoissa. Linkeissä ja linkityksissä on hyvä käyttää juuri sitä hakusanaa millä halutaan sijoittua. Mutta itsessään sisällössä otsikon jälkeen kannattaa käyttää myös taivutusmuotoja. Tässä esimerkki siitä kuinka aletaan mennä jo yli.

Huomaatko itse mikä olisi tässä tapauksessa se hakutermi millä haluttaisiin näkyä? Tässäkin tapauksessa tulisi sisältöä muuttaa ja etenkin otsikoinnissa kannattaa hyödyntää suomea. Ensimmäisenä ei jokaista kirjainta isolla mikä on jenkkityyli.

Myöskin otsikoinnit voisi olla parempia esim. ”Kissan koulutuksen perusteet, Positiivinen vahvistaminen auttaa kissan koulutuksessa”. Muutakin korjattavaa sisällössä olisi koska sama hakusana toistuu turhan usein ja nämä on tosi helppo niin ihmisille kuin Googlelle huomata, että tämä ei ollutkaan kovin sujuvaa tekstiä. Kannattaa aina huomioida että päätarkoitus on kirjoittaa ihmisille ei koneille vaikka googlen botit sitä tuleekin huomioida kuitenkin.

Rikkaat tulokset ja Schema

Schemaan ja rikkaisiin tuloksiin törmäät väistämättä jossain vaiheessa. Käytännössä ”rikkaat tulokset” ovat ensimmäisiä hakutuloksia tietyillä hakusanoilla Googlessa. Nämä tulokset nostetaan käytännössä paremmin esiin kuin muut hakutulokset.

Rikkaita tuloksia varten sisällön kuitenkin tulee olla tietyllä tavalla jäsenneltyä, tietyn koodin kera, että rikkaita tuloksia yleensä nostetaan esiin googlessa. Google kyllä sanoo että mikä tahansa sisältö voidaan nostaa heidän toimestaan rikkaisiin tuloksiin mutta 90% todennäköisyydellä näin ei tapahdu. Ilman että otat scheman huomioon erityisellä koodilla / tai lisäosalla.

Itse olen tarkistanut todella monia sivustoja ja verkkokauppoja ja voin todeta että rikkaat nostot ilman koodimuutoksia / lisäosaa on yhtä harvinaista kuin saisit enemmän kuin 3 oikein lotossa.

Tässä alla näet kaikkein helpoimmin toteutetun rikkaisiin tuloksiin mahdollisen noston ilman koodimuutoksia / lisäoaa. Käytännössä listaus on toteutettu WordPressissä olevana taulukkolohkona.

Mutta kuten sanoin niin on todella harvinaista, että näitä tulee normaaleihin sivuihin tai artikkeleihin ilman lisäosaa, joka antaa käytännössä extratietoa helpommin luettavassa muodossa Googlen hakukonerobotille.

Usein kysytyt kysymykset

2023 päivityksen johdosta FAQ ja How-To schema on pääosin käytössä vain terveys ja hallitus / virasto tyyppisille sivuille. Lähde ja lisätietoa.. Oma suositukseni on siirtää sisältö kaikista FAQ ja How-To täbeistä ihan normaaliksi sisällöksi mikä on helpommin indeksoitava kuin täbien alla oleva sisältö.

Reseptit

Tuotearvostelut

Tässä esimerkki WooCommerce tuotteesta jossa on schemallisesti oikein toteutetut tiedot. Kyseisessä tuotteessa ei kuitenkaan näy kuvaa koska kyseissä tuotteessa oleva kuva ei ole suhteeltaan neliö.

Tuotetiedot

Tässä esimerkissä tuotetiedot ovat käytännössä myöskin schemallisesti oikein. Kun kuva myös on alkuperäisesti tehty neliöksi niin Google sisällyttää kyseisen tuotteen myös useasti hakutuloksiin.

Erilaisia rikkaiden tuloksien omia asetteluja googlessa on saatavilla tämän artikkelin kirjoitushetkellä 31 kappaletta. Näihin sisältyy mm. Videot, Kysy ja vastaa, Elokuvat, Paikallisen yrityksen tiedot, työpaikat, usein kysytyt kysymykset, kirjat ja artikkelit. Lisätietoa ja vaatimukset löydät googlen omasta dokumentaatiosta.

Jos et tiedä mitä pitäisi kirjoittaa käytä ChatGPT:tä hyödyksi

ChatGPT on todella hyödyllinen varsinkin ratkomaan ns. writer’s blockia eli kirjoituskammoa. Se toimii myös suomeksi yllättävän hyvin joten sinun kannattaa sitä hyödyntää jos tulee vastaan tilanteita joissa et oikein tiedä mitä sitä aiheesta kirjoittaisi. Tässä esimerkiksi haluaisin kuvauksen sanalle ”Sellofaani” mitä voisin muokata ja käyttää vaikkapa verkkokaupan sellofaani tuote-osastossa.

Kuten aikaisemmissa vinkeissä jo todettiinkin niin kilpailluilla hakusanoilla pelkästään osastojen kuvaukset ja linkitykset eivät riitä siihen, että sijoitutaan hyvin. Vaan kyseisen aiheen ympärille tulee rakentaa johdattavia artikkeleita, jolloin saadaan kasvatettua relevanttiutta kyseisen aiheen asiantuntijana. Relevanttiuden lisääminen onnistuu käytännössä simppelisti kirjoittamalla lisää hyödyllistä sisältöä. ChatGPT voi auttaa tässä myöskin. Jatkoin tässä esimerkissä vain hitusen vielä kyseistä keskustelua.

Mutta mitäs se google sanoo AI:n käytöstä?

Googlen kanta on selkeytynyt seuraavasti ”Hyödyllinen sisältö on hyödyllistä sisältöä riippumatta siitä miten se on tuotettu oli kirjoittajana ihminen tai AI”. Tässä alla vielä kuva kyseisestä aiheesta lähteen kera. Oma suositukseni on, että jos meinaat käyttää suoraan AI:n generoimaa tekstiä omilla sivustoillasi niin muista tarkistaa tietojen paikkansa pitävyys. Kannattaa myös muokata kyseistä tekstiä ja luoda siitä sellainen että se sopii sinun sivustosi kirjoitustyyliin paremmin.

Lähde: Google Search’s guidance about AI-generated content

WordPress lisäosat – Haukoneoptimointiin

Rank Math

Rank Math on suhteellisen uusi vielä WordPressin hakukoneoptimointiin liittyvillä markkinoilla mutta sitä samalla myös kehitetään aktiivisemmin. Ilmainen versiokin sisältää edistyneempiä toimintoja, jotka muista lisäosista on saatavilla vain maksua vastaan. PRO version hintakin on suht alhainen. Omien kokemuksien mukaan myös Rank Mathin asiakaspalvelu on huomattavasti paljon avuliaampaa verrattuna esim. Yoastiin.

Rank mathin avulla saat käytännössä kaikki ominaisuudet ja vähän vielä enemmän verrattuna Yoastiin.

Yoast SEO

Yoast on WordPress maailman johtotähti hakukoneoptimoinnissa ja löydätkin tähän lisäosaan todella paljon ohjeita kuten tässäkin artikkelissa kuvat on otettu Yoastista. Yoastilla onnistuu ns. perusasiat ilmaisesta versiosta todella hyvin ja sen sisältöanalysaattori ymmärtää suht hyvin suomea.

Joten Yoast on aloittelijalle helpompi vaihtoehto lähteä pomppaamaan hakukoneoptimoinnin pariin. Miinuksena Yoastin päähän on asiakaspalvelu, mikä oman kokemuksen mukaan on aika jäykkä jopa maksullisella puolella. Mutta perusominaisuuksiin kyllä löydät niin paljon kirjoitettuja ohjeita ettet välttämättä asiakaspalvelun apua tarvitsekkaan.

Jos hakukoneoptimointi kiinnostaa enemmän eikä englannin kieli ole este, suosittelen tutustumaan Yoast Academyn kursseihin. Hyvää ja ajantasaista tietoutta hakukoneoptimoinnista voit lukea myös SearchEngineJournalista.

Kirjoittaja Niko Vittaniemi

Hei, Olen Niko Vittaniemi. Olen WP-oppaan ylläpitäjä, WPWoofin perustaja ja puuhamies täällä valoisassa nörttiluolassa Keminmaassa. Myyntivetoiset WordPress ja WooCommerce sivustot ovat lähellä sydäntäni Jos koet, että voin auttaa sinua, yhteystietoni löydät kotisivuiltani.

Keskustele ja kysy

  • Vesa Nippala sanoo:

    Monia hyviä pointteja, noilla pääsee jo tosi hyvin alkuun! Itsekin olen käyttänyt paljon Yoastia, mutta nyttemmin olen alkanut suosia RankMathia, koska se on monipuolisempi.

    Jos jotakuta kiinnostaa opiskella lisää hakukoneoptimointia, niin sivuiltani voi ladata maksutta oppaan Google hakukoneoptimoinnista ja hakukonenäkyvyyteen vaikuttavista tekijöistä:
    https://www.eluotsi.fi/google-hakukoneoptimointi-opas/

  • Tuomas sanoo:

    Hei Timo! Tiedätkö, mistä johtuu, että gmailissa oleva linkki kotisivulleni (vaikka sivuston osoite on oikein) johtaa aina sivuston englanninkieliseen versioon, vaikka suomi on valittu sivuston oletuskieleksi? Jos englanninkielisen version sitten kääntää kännykän alavalikosta vielä suomeksi, lopputulos on aika vaikeaselkoista kieltä. Läppärillä linkin avaaminen sen sijaan toimii oikein.

    • Timo Leiniö sanoo:

      Millä tavalla kielikäännökset on tehty? Jollakin lisäosalla? Polylang, WPML? Kannattaa tsekata lisäosan asetukset läpi. Joskus sieltä löytyy ohjaus joka ohjaa käyttäjän automaattisesti sille kielelle millä hänen selaimensa toimii.

      • Tuomas Tikanoja sanoo:

        Hei Timo! Ongelma johtuikin ilmeisesti kännykän asetuksista, joka ei tukenut suomenkielistä versiota.

        Toinen kysymys, joka koskee sivuston omistajuuden vahvistamista: Google Search Consolen ohjeista en saanut selvää, mihin kohtaan Bluehostissa kyseinen tiedosto pitäisi siirtää:
        google-site-verification: googleb448861956e82c06.html
        Sivustoni osoite on https://tuomastikanoja.com

      • Timo Leiniö sanoo:

        Tuo verifikaatio tiedosto tulee lisätä WordPressin juurihakemistoon. En osaa sanoa, miten se Bluehostissa tarkalleen ottaen tehdään, kun en ole kyseistä hostingia koskaan käyttänyt.

  • Asiallinen ja helposti ymmärrettävä postaus, kiitos Timo. Aika reilusti tosin tuotu Yoast esille, vaikka muitakin vaihtoehtoja on tarjolla. Tosin itsekin käytämme useimmiten Yoastia.

    Jos kiinnostaa vielä hieman syvemmin tutustua hakukoneoptimointiin niin suosittelen lukaisemaan ja antamaan palautetta kirjoittamastani Hakukoneoptimointi 2016 oppaasta: http://seoseon.com/fi/hakukoneoptimointi/

    • Timo Leiniö sanoo:

      Kiitos Antti palautteesta. Yoastia on tosiaan tässä tuotu esille, koska se on itselle tutuin työkalu ja toiminut aina omaan käyttötarkoitukseen varsin hyvin. Muita vaihtoehtoja on mutta itsellä ei niistä hirveästi kokemusta ole.

  • Todella asiallisia näkemyksiä, ja monet näistä ovat vieläkin täysin ajantasaisia. :) WordPress -hakukoneoptimoinnille tulee olemaan kysyntää kyllä paljon ja tästä oppaasta on todellakin apua monille sivujen ylläpitäjille!

  • Kiitos, hyvä kirjoitus! Juuri rakentelin ensimmäisen Wordpress-pohjaisen logosuunnittelu-blogini ja tämä oli alusta alkaen hyvänä ohjenuorana SEO:ta ajatellen mukana. Etenkin tuo ”Yoast WordPress SEO” tuntuu olevan kultaakin arvokkaampi. Palautteena sen verran, että tuo Google Authorship näyttää poistuneen Googlen palveluista. Sain linkin takaa viestin: ”Verkkohaussa ei enää tueta omistajuusmerkintöjä.” En tiedä oletko huomannut muutosta.

    Ystävällisin terveisin,
    Ilkka Janatuinen – Logotyyppi.fi

    • Timo Leiniö sanoo:

      Kiitos Ilkka viestistäsi. Google tosiaan lopetti Authorshipin vähän aikaa sitten.

  • Noora sanoo:

    Moikka! Kiitos informatiivisesta sivustostasi! Tuli vain mieleen, että onko hakukonenäkyvyyden suhteen pitkällä tähtäimellä isoa eroa siinä, tekeekö nettisivut oman wordpressin tai wordpress.comin kautta? Puntaroin tässä vielä, kumpaa käyttäisin omien nettisivujen rakentamiseen ja kuinka paljon todellista hyötyä tuo oma versio toisi aloittelijalle suhteessa sen käytön opettelemiseen kuluvaan aikaan.

    • Timo Leiniö sanoo:

      Itse en wordpress.comia juurikaan ole käyttänyt, joten oikean vastauksen antaminen on hieman hankalaa, mutta pienen gooletuksen perusteella wordpress.com tarjoaa kaikki perus SEO-jutut. Sieltä löytyy sivukartat, sinne saa käyttäjäystävälliset osoitteet jne.

      Kannattaa muistaa, että hakukonenäkyvyys riippuu ennen kaikkea kuitenkin tuotetusta sisällöstä, ei siitä onko sivustosi lähdekoodi tietynlaista.

      Jos wordpress.com tarjoaa sen mitä tarvitset ja aika on tiukilla, etkä mieti enää muuta kuin SEO-näkökulmaa, sanoisin, että tee sivusto wordpress.comiin.

      Itse asennettavan WordPressin edut tulevat näkyviin siinä kun sivustolle halutaan kaikenlaista räätälöityä (oman näköinen teema, kasoittain lisäosia jne), jota ei wordpress.comiin voi saada.

      Jos jossakin kohtaa tarpeet kasvavat sellaisiksi, ettei wordpress.com pysty tarjoamaan kaikkea, tällöin sivuston voi siirtää suht helposti omaan asennukseen omalle palvelimelle.

      Suosittelen kuitenkin, että vaikka tekisit sivusi wordpress.comiin, ota sen kautta oma verkkotunnus, äläkä käytä oletuksena tulevaa osoitetta [omasivusto].wordpress.com. Oma verkkotunnus on maksullinen ominaisuus wordpress.comissa.

      Jos joskus haluat siirtää sivuston omaan palvelimeen niin sen siirtäminen hakukonenäkyvyyden vinkkelistä on huomattavasti helpompaa, jos se jatkaa toimimistaan samassa verkkotunnuksessa.

Lisää uusi kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *