Olen saanut useita toiveita siitä, että käsittelisin WordPressiin liittyvää hakukoneoptimointia, joten tässäpä sitä tulee. Hakukoneoptimointi on parhaimmillaan todella monimutkaista ja siihen vaikuttaa todella iso määrä asioita. On vaikeaa tietää, kuinka hakukoneiden algoritmit tarkalleen toimivat. Tällä kertaa käymme läpi perusasioita, jotka olisi hyvä ottaa huomioon jokaisessa verkkosivustossa. Suurin osa ohjeista pätee yhtä lailla muihinkin kuin vain WordPressillä tehtyihin sivustoihin.

Hakukonenäkyvyys ja WordPress SEO

WordPressiin on olemassa kymmenittäin erilaisia lisäosia, jotka tekevät ja lupaavat sitä sun tätä liittyen hakukoneoptimointiin. Yksi lisäosa on kuitenkin mielestäni ylitse muiden. Tämä lisäosa on Joost de Valkin (yleisemmin tunnettu nimellä Yoast) WordPress SEO. Tämä lisäosa on ehdottomasti sellainen, joka pitäisi asentaa kaikkiin WordPress-sivustoihin. Lisäosa on vieläpä kaiken lisäksi ilmainen. Vaikka lisäosa tarjoaakin useita parannuksia hakukonenäkyvyyteen, sen asennus ei ole tae siitä, että sivustosi alkaa näkyä ykkösenä esimerkiksi Googlessa.

Viittaan tässä artikkelissa useassa kohtaa lisäosan eri osioihin.

Lisäosan asennuksen ja aktivoinnin jälkeen sivupalkkiin ilmestyy uusi SEO-osio.

wordpress-seo-valikko

Hieman optimoinnista

Kaikkien tavoitteena on olla ykkönen erilaisilla hakusanoilla. Jos joku hakukoneoptimoinnin ammattilainen lupaa sinulle, että olet x ajan kuluttua ykkösenä tietyillä hakusanoilla, olisin hieman skeptinen. Tämä on toki mahdollista, mutta suurin kysymys on, että miten ykkössijoitus saavutetaan, jos se luvataan tietyn ajan puitteissa?

Hakukoneoptimointia on monenlaista. Yleinen kategorisointi on mallia Black / White / Gray Hat SEO.

Yksinkertaisesti sanottuna Black Hat SEO on hakukoneoptimointia, jossa käytetään tapoja, joiden on huomattu toimivan, mutta jotka saattavat olla epäeettisiä (=yritetään huijata hakukoneita tavalla tai toisella). Hetkellisesti tämä voi toimia erittäin hyvin kunnes hakukoneet päivittävät algoritmiaan ja sivusto menettää huomattavan määrän hakukonenäkyvyyttään.

White Hat SEO on tarkoittaa taas juuri päinvastaista hakukoneoptimointia kuin Black Hat SEO. Siinä optimointia tehdään, kuten hakukoneiden ohjeistukset antavat ymmärtää. Tämänkaltainen optimointi vie kuitenkin aikaa. Tulokset eivät näy päivässä tai välttämättä edes kuukaudessa. Kun jatkossa hakukoneiden algoritmeihin tulee muutoksia, luultavasti et menetä sijoituksia. Saatat jopa nousta ylöspäin samalla kun epäeettisiä tapoja käyttäneet tippuvat alaspäin.

Gray Hat SEO on taas jossakin White Hatin ja Black Hatin välillä. Lienee selvää, että pidemmän ajan tähtäimellä White Hat SEO on kannattavin vaihtoehto ja siihen liittyviä vinkkejä käymmekin tässä artikkelissa läpi.

Alla olevat vinkit ovat täysin satunnaisessa järjestyksessä.

1. Sosiaalinen media

Harvemmin nykyään enää törmää sivustoihin, joissa sosiaalisen median jakonappeja ei olisi, mutta joka tapauksessa ne tulisi lisätä sivuille kuin sivuille. Myös hakukoneet ottavat jakomäärät huomioon. Tämän lisäksi jakomäärillä on suuri vaikutus lukijoihin. Jos sinulla on kaksi samaa aihetta käsittelevää artikkelia, joista toista on jaettu tuhat kertaa ja toista vain kerran, kumman luet?

Vähintään Facebook, Google Plus ja Twitter jaot kannattaa lisätä sivuille. Tämän lisäksi voi laittaa LinkedInin tai Pinterestin riippuen hieman siitä minkätyyppinen sivusto on kyseessä.

WordPress SEO:ssa on omat asetukset sosiaaliselle medialle kohdassa SEO > Sosiaalinen media. Osioon kannattaa täyttää eri sosiaalisten medioiden tiedot, jos ne löytyvät. Jos sivustoasi varten ei ole tehty Facebook-sivua, Google Plus -sivua tai Twitter-tiliä, niin mieti hetki pitäisikö sinulla ne olla? Luultavasti vastaus, että pitäisi olla.

Erityisesti Google Plus saattaa joskus suomalaisittain tuntua turhalta, koska paikka vaikuttaa ajoittain aika autiolta. Kannattaa kuitenkin muistaa, että Google on maailman suurin hakukone. Tällöin myös Google Plussassa kannattaa olla mukana.

wordpress-seo-sosiaalinen-media

2. Sivuston nopeus

Sivuston nopeus vaikuttaa sivuston rankkaukseen. Tämän lisäksi se vaikuttaa tietysti myös lukijoihin. Jäätkö sinä odottamaan sivua, joka latautuu yli viisi sekuntia vai poistuitko jo?

WordPressin kanssa kannattaa ehdottomasti käyttää välimuistituslisäosaa, kuten WP Super Cache tai W3 Total Cache. Tämän lisäksi kannattaa välttää hitaasti toimivia lisäosia.

3. Responsiivinen suunnittelu

Mobiilikäyttö kasvaa koko ajan, joten sivuston kannattaa olla responsiivinen. Voit lukea Sofokuksen blogista lisää siitä, mitä responsiivinen suunnittelu tarkoittaa. Sekä Google että Bing suosittelevat mobiilisivustojen tekoon responsiivistä suunnittelua.

Kun sivusto tehdään responsiivisesti, tällöin on olemassa vain yksi sivusto ja osoite, joka toimii kaikilla laitteilla. Tämän myötä esimerkiksi ulkoiset linkit linkkaavat aina samaan sivustoon, eivätkä esimerkiksi erilliseen työpöytä- tai mobiilisivustoon.

Jos siis olet tekemässä sivustoa, tee se responsiivisesti tai valitse valmis responsiivinen teema pohjaksi.

4. Käyttäjäystävälliset osoitteet

Käyttäjäystävälliset osoitteet ovat olleet jo jonkin aikaa sisällönhallintajärjestelmien perusominaisuus, mutta silti välillä näkee sivustoja, joissa ne eivät ole käytössä. WordPressissä osoiterakenteen saa helposti muutettua asetuksista.

Suositelluin osoiterakenne on Artikkelin nimi.

Jos muutat olemassa olevan sivuston osoiterakennetta, muista uudelleenohjata vanhat osoitteet uusiin. Tämä on tärkeää!

osoiterakenne-artikkelin-nimi

5. Sivukartta

Sivustolla kannattaa aina olla automaattisesti päivittyvä XML-sivukartta. WordPress SEO -lisäosalla tämän toiminnallisuuden saa sivuille. XML-sivukarttaan liittyvät asetukset löytyvät SEO > XML-sivukartat. Sivukartta toimii osoitteessa /sitemap-index.xml (esim. WP-Oppaan sivukartta https://wpopas.fi/sitemap_index.xml).

xml-sivukartta

Sivukartta kannattaa ehdottomasti syöttää Googlen Webmaster Toolsiin. Tämä on täysin ilmaista ja nopeuttaa sivuston indeksointia Googleen. Lisäksi palvelusta näkee paljon muitakin hyödyllisiä tietoja. Kannattaa siis kirjautua palveluun ja toimia ohjeiden mukaan. Oma sivusto pitää varmentaa ensin, mutta toimenpide on yksinkertainen.

6. Google Authorship

Google on lopettanut Authorshipin, joten tätä toiminnallisuutta ei enää WordPress SEO:sta löydy.

Google Authorshipillä voi vahvistaa artikkeleiden kirjoittajan. Kirjoittajan kuva näytetään Googlen hakutuloksissa artikkelin yhteydessä. Jos hakutuloksissa on monta tulosta, on todennäköisempää, että käyttäjä klikkaa sitä, josta löytyy kirjoittajan kuva.

google-authorship-esimerkki

Authorshipiä varten kirjoittajalla pitää olla Google Plus -profiili. WordPress SEO hoitaa authorship-koodin luomisen, kunhan käyttäjälle määrittelee Google Plus -osoitteen käyttäjän asetuksiin.

google-plus-asetukset

7. Kuvat

Myös kuvien suhteen on tehtävissä optimointia. Ensinnäkin kuvatiedoston nimi kannattaa asettaa mahdollisimman kuvaavaksi. Sillä on siis eroa, onko artikkeliin liitetyn kuvan nimi sininen-auto.jpg vai jfur494hf.jpg. Kuvan nimi kannattaa muokata ennen kuin sen siirtää WordPressiin.

Kannattaa myös ottaa kuvien tallennus kuukauden ja vuoden mukaan pois päältä. Tämä onnistuu mediakirjaston asetuksista. WordPress multisite asennuksessa tätä ei valitettavasti saa pois käytöstä.

Toiseksi kuvalle tulisi aina määrittää otsikko ja vaihtoehtoinen teksti. Nämä jäävät monesti väliin (myös allekirjoittaneella). Kannattaa muistaa, että hakukoneet eivät osa tulkita mitä kuvassa on. Tämän takia on tärkeää määrittää otsikko ja vaihtoehtoinen teksti, joiden kautta hakukone ymmärtää paremmin kuvaa.

Otsikko näytetään tämän lisäksi myös kuvan päällä kun hiiri osuu siihen. Vaihtoehtoinen teksti taas näytetään, jos kuva on rikki tai jos kuvien lataus on otettu pois käytöstä selaimessa.

Tekstien määrittäminen onnistuu WordPressissä helposti kuvan lisäyksen yhteydessä. Se vain pitää muistaa tehdä.

kuva-tekstit-seo

8. Murupolku

Murupolku on linkkipolku, joka kertoo sekä käyttäjälle että hakukoneille, mikä sivuston rakenne on. Esimerkin murupolusta näet tämän sivun yläosassa heti artikkelin otsikon yläpuolella.

murupolku-esimerkki

Jos sivuillasi on murupolku, hyvä. Tästä huolimatta saattaisi olla hyvä käyttää WordPress SEO:n murupolkua, sillä se lisää HTML-koodiin hieman omaa magiikkaa (Rich Snippets). On hyvin todennäköistä, että nykyisestä murupolustasi nämä puuttuvat.

WordPress SEO:n murupolku pitää ensin ottaa käyttöön SEO > Sisäiset linkit osiosta. Osiossa voi myös räätälöidä erilaisia asioita, kuten murupolun erotinmerkin tai etuliitteen. Tämän lisäksi osiossa näytettävä koodinpätkä pitää syöttää siihen kohtaan teemassasi, johon murupolun pitäisi ilmestyä. Lisäosa kun ei voi tietää, mihin kohtaan murupolun haluat.

wordpress-seo-murupolku

9. Linkit

Linkitys on olennainen osa sisältöä. Linkin nimeä kannattaa siis myös aina miettiä. Erityisesti yleiset termit kuten ”lue lisää” tai ”täällä” ovat huonoja. Alla on esimerkki, alleviivattu kohta tarkoittaa linkkiä.

Huono tapa:

Oletko jo tutustunut responsiiviseen suunnitteluun? Lue lisää täältä.

Hyvä tapa:

Oletko jo tutustunut mitä responsiivinen suunnittelu on?

Jälkimmäinen kertoo hakukoneelle valmiiksi, mistä linkissä on kyse.

10. Sivujen otsakkeet

WordPress SEO:n avulla voi määrittää sivujen otsakkeiden muodot. Otsakkeella tarkoitan sitä, joka näkyy selaimen välilehdellä.

sivu-otsikko-esimerkki

SEO > Titles & Metas kohdan otsakkeet kannattaa käydä läpi. Jotkin otsakkeet ovat oletuksena englanniksi, joten ne kannattaa kääntää.

wordpress-seo-otsakkeet

11. Sisältö

Jos olet joskus etsinyt tai lukenut artikkeleita hakukoneoptimoinnista, olet luultavasti törmännyt lauseeseen ”Content is king.”. Sisältö on tosiaan sivustojen kuningas. Jos haluat sivustollesi liikennettä, luultavasti sivustollasi pitää olla sisältöä, joka kiinnostaa ihmisiä. Miksi kukaan muuten kävisi sivuilla?

WordPress SEO tarjoaa kirjoittamiseen oivan työkalun, joka löytyy sivun ja artikkelin muokkauksesta.

wordpress-seo-yleiset

Kun kirjoitat artikkelia, mieti sille yksi avainsana, jolla lukijat hakisivat kyseistä artikkelia. Tämän jälkeen kirjoita se Focus Keyword -kenttään. Kannattaa määrittää myös SEO Title ja Meta-kuvaus. Samalla näet, miltä artikkeli näyttää Googlen hakutuloksena. Lisäosa antaa ohjeita siitä, kuin pitkiä tekstien kannattaa olla. Kun olet valmis, tallenna luonnos. Tämän jälkeen lisäosa näyttää, onko artikkeli kirjoitettu SEO-mielessä hyvin.

Julkaise laatikko näyttää väripallon. Jos pallo on punainen tai keltainen, tekemistä riittää vielä. Kun pallo on vihreä, artikkeli on ok.

wordpress-seo-julkaise

Lisäosan sivuanalyysi välilehdeltä näkee paremmin, mitä asioita tekstissä voi parantaa. En käy näitä sen tarkemmin läpi, mutta yleistä on se, että avainsana ei esiinny esimerkiksi tietyissä paikoissa tai tarpeeksi monta kertaa. Kannattaa huomioida, että lisäosa ei osaa ottaa huomioon suomalaisia taivutusmuotoja. Tämän takia osumat kohdistuvat siis juuri täsmälleen yhteen annettuun avainsanaan.

wordpress-seo-sivuanalyysi

Edistyneet välilehdellä voi määrittää esimerkiksi sen, näkyykö artikkeli sivukartassa. Sosiaalinen media välilehdellä voi tarpeen vaatiessa määrittää erilliset kuvaustekstit Facebookiin ja Google Plussaan. Jos näitä ei täytetä, tällöin käytetään yleiset välilehden meta-kuvaus kentän tekstiä.

Joskus tuntuu siltä, että sisältöä tuotetaan totaalisesti hakukoneita varten. Kannattaa kuitenkin muistaa, että ihmiset ovat ne, joita varten sisältöä kirjoitat. On siis ok, jos joskus et pysty kirjoituksessasi täyttämään kaikkia ohjenuoria.

Hakukoneet eivät myöskään pidä siitä, jos samaa sisältöä löytyy useilta eri sivuilta. Tätä kannattaa siis välttää.

Yoast

Jos hakukoneoptimointi kiinnostaa enemmän eikä englannin kieli ole este, suosittelen tutustumaan Yoastin sivustoon osoitteessa yoast.com. Yoastilla on myös muita lisäosia WordPressiin, jotka auttavat tiettyihin tapauksiin.

Jos sivustollasi on videoita, suosittelen tutustumaan Yoastin Video SEO -lisäosaan. Sen avulla saa sivukartan videoista. Videon sisältävissä artikkeleissa näkyy myös video Googlen hakutuloksissa. Tämä lisäosa on käytössä WP-Oppaassa. Video SEO on maksullinen lisäosa.

video-seo-esimerkki

Jos taas sinulla on WooCommercella tehty WordPress-verkkokauppa, saatat olla kiinnostunut WooCommerce SEO-lisäosasta. Kyseessä on maksullinen lisäosa.

Jos sivuillasi on paljon uutisia, kannattaa tsekata News SEO-lisäosa. Lisäosa luo sivukartan, joka on tarkoitettu uutisille. Lisäosa on ilmainen.

Local SEO -lisäosa parantaa näkyvyyttä lokaaleissa hauissa. Local SEO on maksullinen.

WordPress SEO -lisäosasta on myös tulossa maksullinen versio. Maksullinen versio sisältää integraation Google Webmaster Toolsiin sekä asiakastuen.

Kirjoittaja Timo Leiniö

Olen WP-oppaan perustaja ja päätoimittaja. Työskentelen päivittäin erilaisten verkkosovelluksiin liittyvien haasteiden parissa Sofokuksella. Vapaa-ajalla minut löytää todennäköisesti kalastamasta tai pelaamasta biljardia.

Keskustele ja kysy

  • Asiallinen ja helposti ymmärrettävä postaus, kiitos Timo. Aika reilusti tosin tuotu Yoast esille, vaikka muitakin vaihtoehtoja on tarjolla. Tosin itsekin käytämme useimmiten Yoastia.

    Jos kiinnostaa vielä hieman syvemmin tutustua hakukoneoptimointiin niin suosittelen lukaisemaan ja antamaan palautetta kirjoittamastani Hakukoneoptimointi 2016 oppaasta: http://seoseon.com/fi/hakukoneoptimointi/

    • Timo Leiniö sanoo:

      Kiitos Antti palautteesta. Yoastia on tosiaan tässä tuotu esille, koska se on itselle tutuin työkalu ja toiminut aina omaan käyttötarkoitukseen varsin hyvin. Muita vaihtoehtoja on mutta itsellä ei niistä hirveästi kokemusta ole.

  • Todella asiallisia näkemyksiä, ja monet näistä ovat vieläkin täysin ajantasaisia. :) WordPress -hakukoneoptimoinnille tulee olemaan kysyntää kyllä paljon ja tästä oppaasta on todellakin apua monille sivujen ylläpitäjille!

  • Kiitos, hyvä kirjoitus! Juuri rakentelin ensimmäisen WordPress-pohjaisen logosuunnittelu-blogini ja tämä oli alusta alkaen hyvänä ohjenuorana SEO:ta ajatellen mukana. Etenkin tuo ”Yoast WordPress SEO” tuntuu olevan kultaakin arvokkaampi. Palautteena sen verran, että tuo Google Authorship näyttää poistuneen Googlen palveluista. Sain linkin takaa viestin: ”Verkkohaussa ei enää tueta omistajuusmerkintöjä.” En tiedä oletko huomannut muutosta.

    Ystävällisin terveisin,
    Ilkka Janatuinen – Logotyyppi.fi

    • Timo Leiniö sanoo:

      Kiitos Ilkka viestistäsi. Google tosiaan lopetti Authorshipin vähän aikaa sitten.

  • Noora sanoo:

    Moikka! Kiitos informatiivisesta sivustostasi! Tuli vain mieleen, että onko hakukonenäkyvyyden suhteen pitkällä tähtäimellä isoa eroa siinä, tekeekö nettisivut oman wordpressin tai wordpress.comin kautta? Puntaroin tässä vielä, kumpaa käyttäisin omien nettisivujen rakentamiseen ja kuinka paljon todellista hyötyä tuo oma versio toisi aloittelijalle suhteessa sen käytön opettelemiseen kuluvaan aikaan.

    • Timo Leiniö sanoo:

      Itse en wordpress.comia juurikaan ole käyttänyt, joten oikean vastauksen antaminen on hieman hankalaa, mutta pienen gooletuksen perusteella wordpress.com tarjoaa kaikki perus SEO-jutut (http://en.blog.wordpress.com/2013/03/22/seo-on-wordpress-com/). Sieltä löytyy sivukartat, sinne saa käyttäjäystävälliset osoitteet jne.

      Kannattaa muistaa, että hakukonenäkyvyys riippuu ennen kaikkea kuitenkin tuotetusta sisällöstä, ei siitä onko sivustosi lähdekoodi tietynlaista.

      Jos wordpress.com tarjoaa sen mitä tarvitset ja aika on tiukilla, etkä mieti enää muuta kuin SEO-näkökulmaa, sanoisin, että tee sivusto wordpress.comiin.

      Itse asennettavan WordPressin edut tulevat näkyviin siinä kun sivustolle halutaan kaikenlaista räätälöityä (oman näköinen teema, kasoittain lisäosia jne), jota ei wordpress.comiin voi saada.

      Jos jossakin kohtaa tarpeet kasvavat sellaisiksi, ettei wordpress.com pysty tarjoamaan kaikkea, tällöin sivuston voi siirtää suht helposti omaan asennukseen omalle palvelimelle.

      Suosittelen kuitenkin, että vaikka tekisit sivusi wordpress.comiin, ota sen kautta oma verkkotunnus, äläkä käytä oletuksena tulevaa osoitetta [omasivusto].wordpress.com. Oma verkkotunnus on maksullinen ominaisuus wordpress.comissa.

      Jos joskus haluat siirtää sivuston omaan palvelimeen niin sen siirtäminen hakukonenäkyvyyden vinkkelistä on huomattavasti helpompaa, jos se jatkaa toimimistaan samassa verkkotunnuksessa.

Lisää uusi kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *