Kuinka lisäät sosiaalisen median jakonapit sivuillesi?

Sosiaalinen media on ollut jo pitkään osa verkkosivustoja. Sosiaalisen median avulla saa parhaimmillaan julkaisemilleen jutuille paljon näkyvyyttä. Jakomäärät kertovat myös lukijalle, onko juttu ollut suosittu jo ennen kuin sitä edes lukee. Tällä kertaa katsomme, miten saamme lisättyä suosituimmat sosiaalisen median napit eri artikkelityyppeihin.

Lue lisää

Miten päivität WordPress-asennuksesi oikein?

WordPress poikkeaa monista sisällönhallintajärjestelmistä siinä, että sen voi päivittää todella helposti. Päivitys onnistuu muutamalla klikkauksella, eikä mitään kooditietämystä tai vastaavaa tarvita operaation suorittamiseksi. Koska prosessi toimii yleensä kuin se kuuluisa junan vessa, monesti päivityksen yhteydessä jätetään välistä tärkeitä asioita, jotka auttavat siinä kohtaa kun junan vessa ei toiminutkaan. Tällä kertaa käymme läpi, miten WordPress kannattaisi aina päivittää.

Lue lisää

Kuinka räätälöit WordPressin 404-virhesivun?

Kaikki tekevät virheitä. Yleisin tapa huomata virhe verkkosivuilla on, kun päätyy 404-virhesivulle. 404-virhe tarkoittaa, että sivua ei löytynyt. Sivu on saattanut joskus olla olemassa, mutta on jälkikäteen siirretty toiseen paikkaan tai poistettu kokonaan. Tai sitten osoite on vain väärin kirjoitettu. Tällä kertaa käymme läpi, miten tehdä WordPressiin virhesivu, joka palvelee saapunutta käyttäjää parhaiten.

Lue lisää

Kuinka räätälöit huoltosivun?

WordPressin päivitys onnistuu suoraan ylläpidosta. Sillä aikaa kun WordPress päivittää itseään, järjestelmä on huoltotilassa. Jos sivuston lukija yrittää sivuille juuri päivityksen aikana, tällöin hänelle ilmoitetaan että sivustoa huolletaan ja se on hetken poissa käytöstä. Tämä ilmoitus ei kuitenkaan ole ihan kauneimmasta päästä. Käyttäjäkokemus on kuitenkin kaiken a ja o, joten myös huoltosivu kannattaa laittaa sivustolla kuntoon. Tällä kertaa katsomme, miten tämä onnistuu WordPressissä.

Lue lisää

Kuinka lisäät toiminnallisuuksia sisältöeditoriin?

WordPress käyttää oletuksena artikkelien ja sivujen lisäyksessä ja muokkauksessa TinyMCE nimistä WYSIWYG-editoria (what you see is what you get). Editorissa on oletuksena näkyvillä hyvin oleellisia toiminnallisuuksia, mutta ei lähellekään kaikkia toiminnallisuuksia, joita TinyMCE tarjoaa. Jos editorin käyttö ei ole vielä tuttua, voit tutustua siihen käyttöoppaan artikkelisisällön muotoilu videolla.

Lue lisää

Kuinka tallennat lomakelähetykset tietokantaan?

Olemme aiemmin käyneet läpi, miten lisätä Contact Form 7 lisäosalla lomakkeita sivulle. Lomakkeiden luontiin lisäosa on loistava valinta. Siinä on kuitenkin yksi pieni puute. Lomakelähetykset lähetetään vain sähköpostitse määritettyihin osoitteisiin. Aiempien kokemuksien perusteella sähköpostikonfiguraatioissa saattaa joskus olla häikkää. Jos sähköpostin lähetys ei siis jostain syystä toimikaan, tällöin saattaa olla hyvin työlästä tai jopa mahdotonta selvittää lomakelähetyksiä, jotka eivät ole sähköpostitse tulleet perille. Tällä kertaa käymme läpi, miten sähköposti-ilmoitusten lisäksi lomakelähetykset voi tallentaa myös tietokantaan.

Lue lisää

Kuinka optimoit kuvasi automaattisesti?

Verkkosivut ovat nykyään pullollaan kuvia. Kuvia on helppo ottaa vaikkapa kännykällä ja julkaista ne omilla sivuilla. Kuvien lisäys WordPressiin on hyvin helppoa. Sen kuin raahaa kuvat omalta koneelta WordPressiin ja kuvat ovat valmiita käytettäväksi sivustolla. Kuvat ovat monesti kuitenkin myös kooltaan isoja. Tämä taas tarkoittaa sitä, että kun vierailija tulee sivuille, hän joutuu lataamaan paljon dataa. Mitä enemmän ladattavaa on sitä enemmän siihen kuluu aikaa. Kukaan taas ei pidä pitkistä latausajoista. Tämän takia kuvia on hyvä pyrkiä optimoimaan.

Lue lisää

Kuinka lisäät lomakkeita sivuillesi?

Haluaisitko lisätä sivuillesi yhteydenottolomakkeen tai vaikkapa kyselylomakkeen? Ei hätää, tällä kertaa katsomme, miten lomakkeiden lisäys sivuille onnistuu. Käytämme lomakkeiden lisäykseen ilmaista Contact Form 7 lisäosaa.

Lue lisää

Miten artikkelien kategoriat ja avainsanat eroavat toisistaan?

WordPress tarjoaa artikkelien ryhmittelyyn kaksi vaihtoehtoa. Nämä ovat kategoriat ja avainsanat. Kategorioiden ja avainsanojen tarkoitus on jäsentää tietoa niin, että se on helposti löydettävissä muutenkin kuin vain aikajärjestyksessä. Käymme tässä artikkelissa läpi, miten kategoriat ja avainsanat eroavat toisistaan ja miten niitä tulisi käyttää.

Lue lisää

Mitä ovat shortcodet ja kuinka käytät niitä?

Artikkelin tai sivun sisältöön voi oletuksena lisätä niin sanottuja shortcodeja. Näiden avulla sivulle tai artikkeliin voi lisätä monimutkaista sisältöä ilman että sitä tarvitsee lisätä suoraan sisältöeditoriin, joka ajoittain saattaa rikkoa erityisesti monimutkaisempaa HTML-koodia. Tällä kertaa käymme läpi, mitä shortcodet ovat, miten niitä käytetään ja miten voi jopa luoda oman shortcoden. Käytän artikkelissa termiä shortcode, sillä en ole törmännyt vielä hyvään suomenkieliseen vastineeseen kyseisestä termistä.

Lue lisää

Kuinka piilottaa artikkelin tai sivun otsikko?

WordPress näyttää oletuksena sivujen ja artikkelien otsikot. Joskus saattaa kuitenkin tulla vastaan tilanne, jolloin otsikon ei haluta näkyvän. Seuraavassa käymme läpi, miten otsikon piilotus onnistuu helposti ilman koodaustaitoja.

Lue lisää

Miten WordPressin versiointi toimii?

WordPress pitää automaattisesti sivuista ja artikkeleista versiohistoriaa, jonka avulla on helppo palauttaa vanhempi versio sisällöstä. Käymme seuraavassa läpi, miten versiointi toimii ja miten sitä pystyy säätämään omiin tarpeisiin.

Lue lisää